ثبت بازخورد
- دیجیاتو
- فناوری ایران
- تکنولوژی
فناوری ایران بیانیه دیوار درباره بازگشت هزینههای باگ نردبان: بیش از ۵ میلیارد تومان خسارت میدهیم
ارسال پیام به کاربران متأثر از این مشکل آغاز شده است و این افراد میتوانند با اعلام شماره شبای خود، این هزینه را دریافت کنند.
نوشته شده توسط پریسا سلامتی | ۷ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۵
در دیجیاتو ثبتنام کنید
جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
عضویت در دیجیاتو
تازههای تکنولوژی
- بهروزرسانیهای جدید برای نرمافزارهای گوگل؛ جمینای به Google Messages میآید ۳۰ دقیقه قبل
- لنوو و موتورولا با Smart Connect اکوسیستم خود را تقویت میکنند ۱ ساعت قبل
- کوالکام از مودم ۵G پرچمدار اسنپدراگون X80 با پشتیبانی از ارتباط ماهوارهای رونمایی کرد ۲ ساعت قبل
- نمایش گوشی خمشونده موتورولا در MWC 2024؛ موبایلی که میتواند دور مچ دست بسته شود ۲ ساعت قبل
- سامسونگ حلقه هوشمند «گلکسی رینگ» را در MWC 2024 به نمایش گذاشت ۳ ساعت قبل
بهتازگی تیم فنی دیوار در بررسیهای خود ایرادی فنی را کشف کرد که سبب میشد برای تعدادی از کاربران پنلهای کسبوکاری که آگهی خود را در فواصل زمانی کوتاه (کمتر از ۲ ساعت)، بیش از یک بار نردبان میکردند، اعمال نردبانهای بعدی تأثیری نداشته باشد. دیوار در بیانیهای رسمی، ضمن قبول مسئولیت این ماجرا، از کاربران خود بهدلیل وجود این مشکل عذرخواهی و اعلام کرد که این مشکل بهصورت کامل برطرف شده است.
مبلغ کل هزینهای که کاربران در زمان وجود این باگ متحمل شده بودند، رقمی حدود ۱.۶ میلیارد تومان بوده است و دیوار اکنون برای جبران منصفانه این ایراد سیستمی، مبلغ ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان را با «قیمت روز» به تمامی این کاربران بازمیگرداند. تعداد کاربران متأثر از این باگ درمجموع ۲۷ هزار و ۷۳۴ نفر بوده است که از این تعداد، بیش از ۲۰ هزار کاربر یک یا دو نردبان اعمالنشده داشتهاند.
درحالحاضر ارسال پیام به کاربران متأثر از این مشکل آغاز شده است و این افراد میتوانند با اعلام یک شماره شبا، این هزینه را دریافت کنند.
شروع ماجرا
نیروهای فنی دیوار برای اولینبار این ایراد سیستمی را در پنل نمایشگاه خودرو کشف و گزارش کردند. برخی نمایشگاههای خودرو گزارش کرده بودند که نردبان آنها اعمال نشده است. در ابتدا این مسئله با بررسی موردی حل میشد. تعدادی از این گزارشها نادرست بودند اما در مواردی که وجود این ایراد تأیید میشد، نردبان به بسته کاربر بازگردانده شد.
دیوار روی صفحه نردبان گروهی، قاعده(رول)ای داشت که هر آگهی که از اولین ثبتشدن آن یا آخرین نردبانش حداقل ۲ ساعت گذشته بود، نشان میداد. وقتی کاربران پنلهای فروشگاهی با فاصله کمی از نردبان قبلی، اقدام به اعمال نردبان میکردند، عملاً ارزشی برای کاربر خلق نمیشد و تأثیری روی آگهی او نداشت.
یکی از اپراتورها نردبان را اعمال میکرد و اپراتور دوم بدون اینکه صفحه خود را تازهسازی کند، دوباره همان آگهی را نردبان میکرد؛ درحالیکه درصورت تازهسازی صفحه، آگهیهایی که «تازه» نردبان شده بودند، از لیست حذف میشدند. درنتیجه چند درخواست (ریکوئست) باهم سمت سرور ایجاد میشد اما رولی وجود نداشت که نردبان تکراری در فاصله زمانی کمتر از محدودیتی که روی نردبان گروهی قرار داشت، روی یک پست یکسان ایجاد نشود.
درگیرشدن تیمی ۵۰ نفره
«پدرام طاهری»، یکی از راهبران ارشد فنی دیوار، درباره گستردهشدن تحقیقات درباره این باگ پس از گزارش، اعلام کرد: «بعد از اینکه مشکل از سمت پنل نمایشگاههای خودرو گزارش شد، حدسمان این بود که احتمالاً این ایراد در پنلهای کسبوکاری دیگر هم وجود داشته باشد.»
او افزود: «با کشف کامل ماجرا، تیمی از بچههای دیوار از بخشهای مختلف درگیر مسئله شدند تا این مسئله را بهطور کامل حل کنند. در دورهای آزمایشی هم این مسئله را بهطور کامل تحت نظر داشتیم تا زمانی که مطمئن شدیم این ماجرا بار دیگر اتفاق نمیافتد.»
به گفته طاهری، حدود ۱۵ نفر و درمجموع حدود ۵۰ نفر از تیمهای مختلف دیوار حدود ۳ ماه بهصورت مستقیم در مقاطع مختلف برای استخراج فهرست کاربرانی که از این باگ تأثیر دیدهاند و همچنین برطرفکردن کامل آن، تلاش کردند.
خودمان را جای کاربر گذاشتیم
طاهری تأکید کرد: «فهمیدن این مشکل و اینکه حق گروهی از کاربران ضایع شده، کار بسیار سخت و زمانبری بود؛ چون تعداد بسیار زیادی از کاربران متوجه این مسئله نشده بودند. اما ما وظیفه خودمان میدانستیم که از حق کاربران دفاع کنیم.»
او افزود: «ما خودمان را جای کاربر گذاشتیم که هزینه سرویسی را داده که از آن استفاده نکرده است. ما خودمان هم اگر بهجای کاربر یا مشتری بودیم، دوست داشتیم این صداقت و شفافیت را ببینیم و اگر اشتباهی بهصورت غیرعمدی رخ داده است، شرکت آن را اعلام و جبران کند.»
دیوار
مقالات و اخبار مرتبط
- چطور از «پرداخت امن» در دیوار استفاده کنیم؟
- لوازم پخت و پز؛ صدرنشین آگهیهای لوازم خانگی دیوار
- بتمن؛ قهرمان لگو بازهای دیوار
- نقش کاربران دیوار بر قالیهای خوی و کمک به زلزلهزدگان
- «درام و پرکاشن» محبوبترین سازها در بین کاربران دیوار
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی
پیشنهادهای دیجیاتو
- «پالایششکن» بهجای «فیلترشکن»: نه! زشتیها در بازی با کلمات تغییر هویت نمیدهند
- هک قوه قضاییه؛ نفوذ به سامانه مدیریت پروندههای قضایی؟
- بررسی پوکو X6 پرو؛ اژدها وارد میشود
- بررسی گلکسی S24 Ultra؛ ستاره درخشان کهکشان سامسونگ
ورود به حساب کاربری
ساخت حساب کاربری
فراموشی رمز عبور