تست رانندگی تیارا مکث موتور؛ هفت نفره با شتاب ۱۵ ثانیه‌ای

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • خودرو
  • معرفی و بررسی خودرو

مکث موتور تیارا خودرو تست رانندگی تیارا مکث موتور؛ هفت نفره با شتاب ۱۵ ثانیه‌ای

مکث موتور (زیرمجموعه شرکت ماموت خودرو) قصد دارد کراس اوور جدید شرکت بایک BAIC چین را با نام تیارا روانه بازار کند.

سپهر زنگنه نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • هوش مصنوعی متا در دو هفته ساختار سه‌بعدی ۶۰۰ میلیون پروتئین را به دست آورد ۲ ساعت قبل
  • تفکیک اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی قطعی شد ۲ ساعت قبل
  • دیجی‌کالا با انتشار ساختار سهام‌داری خود اعلام کرد: سهام‌دار حاکمیتی نداریم ۳ ساعت قبل
  • تنها در یکسال، نزدیک به ۲ میلیارد دلار برای خرید زمین‌های متاورس هزینه شده است ۵ ساعت قبل
  • اپل احتمالا برای بازی‌های لیگ فوتبال MLS یک شبکه تبلیغات تلویزیونی می‌سازد ۶ ساعت قبل

مکث موتور (زیرمجموعه شرکت ماموت خودرو) قصد دارد کراس اوور جدید شرکت بایک BAIC چین را با نام تیارا روانه بازار کند. این کراس اوور جدید، بایک X5 چندی پیش در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش در آمد و اخیرا نیز فرصتی برای تست کوتاه این خودرو توسط رسانه ها فراهم شده بود که ماحصل آن را در ادامه می خوانید، کراس اووری هفت نفره با سطح امکانات و کیفیتی متوسط که با شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه ای در زمره کراس اوورهای نسبتا کند در میان خودروهای مونتاژی کشور قرار می گیرد.

فهرست مطالب

رویژیانگ از زیرشاخه‌های جدید گروه بایک است که در سال ۲۰۲۱ ایجاد شده است. بر اساس آنچه در برخی منابع چینی آمده است، رویژیانگ همان یینژیانگ (مالک برندهای بیسو، هوانسو و ویوانگ) است که برای ماندن در رقابت سنگین خودروسازان چینی تلاش می‌کند. این شاخه جدید از مرداد ماه سال ۱۴۰۰ مدل X5 را به بازار چین فرستاده که هنوز آماری از میزان فروش آن منتشر نشده است.

بایک X5 که در حقیقت BAIC Ruixiang X5 است، یک شاسی بلند نسبتاً بزرگ ۷ نفره است که خود را در کنار رقبای مهمی همچون فیدلیتی و دایون Y5 قرار خواهد داد.

نمای بیرونی تیارا:

بایک روژیانگ X5 در قسمت جلو دارای جلوپنجره‌ای بزرگ بوده که از دو سمت با چراغ‌های بزرگ احاطه شده است. سپر دارای خطوط تیزی بوده که چهره عضلانی تری به بایک X5 بخشیده و در دو گوشه آن ورودی هوای هوا تعبیه شده که به نظر می رسد صرفا جنبه تزیینی داشته باشند.

نکته مثبت بایک X5 بهره بردن از چراغ های LED ماتریکس بوده که روشنایی به مراتب بیشتری نسبت به چراغ های معمولی دارند و چراغ های LED روشنایی در روز نیز به صورت یکپارچه با چراغ های اصلی طراحی شده اند.

در قسمت عقب خودرو طراحان بایک X5 مقداری محافظه کارتر عمل کرده اند و خوشبختانه چراغ ها به وسیله نوار LED به یکدیگر متصل نبوده و بین آنها یک نوار کرومی است که در قسمت میانی آن لوگوی این برند چینی قرار دارد. به طور کلی طراحی قسمت عقب ساده تر از پروفیل جلو است.

اما در قسمت پایینی سپر عقب یکی دیفیوزر ساده طراحی شده که درون آن دو خروجی اگزوز مصنوعی تعبیه شده است. نصب اگزوزهای تزیینی هیچ جذابیتی ندارد و امیدواریم این ایده دیگر توسط طراحان هیچ شرکتی اجرا نشود.

مشخصات فنی تیارا مکث موتور:

در فهرست پیشرانه‌های مکث‌ X5 تنها یک موتور بنزینی توربوشارژ دیده می‌شود که حجم دقیق آن ۱۴۹۹ سی‌سی است و با کد TLE4G15D شناخته می‌شود. این موتور توان تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

نیروی تولید شده توسط این موتور به واسطه یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و با وجود وزن ۱۶۱۰ کیلوگرمی، مصرف سوختی حدود ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر را ارائه می‌دهد. این میزان در نسخه ۶ سرعته دنده‌ای به ۷.۲ لیتر کاهش می‌یابد.

بایک X5 طولی برابر ۴۷۸۸ میلی متر، عرض ۱۸۷۵ میلی متر و ارتفاع ۱۷۳۰ میلی متر دارد و فاصله بین دو محور آن ۲۸۱۵ میلی متر است. این ابعاد نشان می‌دهد که از تمامی ابعاد از خودروی فیدلیتی بزرگ تر است اما ارتفاع خودروی دایون Y5 از این خودرو بیشتر است.

امکانات و تجهیزات:

از مهم‌ترین امکانات تیارا مکث‌ موتور یا همان بایک X5 می‌توان به نمایشگر ۱۲.۳ اینچی به جای صفحه کیلومترهای سنتی و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی در مرکز داشبورد برای اطلاعات سرگرمی اشاره کرد. پوشش چرمی صندلی‌ها، سانروف پانوراما، استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، کروز کنترل، حالت رانندگی اسپرت، رینگ‌های ۱۷ یا ۱۸ اینچی آلیاژ آلومینیومی، سیستم‌های کمکی ترمز مانند ABS، EBD، TCS، ESP و EBA از جمله امکاناتی است که در نسخه چینی بایک رویژیانگ X5 دیده می‌شود.

تجهیزات تیارا مکث موتور
چراغ چراغ‌های جلو LED با طرح الماسی، چراغ‌های عقب LED، دی لایت، سنسور نور (اتو لایت)
سیستمهای مولتی مدیا USB، بلوتوث، ۶ بلندگو، کلیدهای کنترلی روی فرمان، ماوس کنترلی در کنسول وسط
صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی لمسی
رینگ ها ۱۸ اینچی آلومینیومی
آینه آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، آینه میانی الکتروکرومیک
تهویه مطبوع الکتریکی با مانیتور مستقل، دریچه برای سرنشینان عقب
صندلی روکش چرمی صندلی‌ها، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صندلی‌های ردیف دوم و سوم تاشو
شیشه شیشه‌های جانبی برقی و اتوماتیک، پاور ویندوز، سیستم ایمنی برخورد شیشه‌های جانبی و سانروف با مانع (آنتی ترپ)
ایمنی ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، ۶ ایربگ در ۱۰ نقطه، نمایش تصویری نقاط کور
سایر امکانات کی‌لس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، پشت آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی با قابلیت انتخاب طرح، حالت رانندگی Sport، درب صندوق بار برقی با سیستم محافظ برخورد با مانع، ترمز پارک برقی با اتوهلد

تمام نسخه‌های این خودرو به دو کیسه هوا برای سرنشین‌های جلو مجهز شده است و تنها یکی از تیپ‌های آن دارای کیسه‌های کناری و پرده‌ای است و براساس کاتالوگ منتشر شده توسط مکث موتور، مدل درنظر گرفته شده برای ایران نیز درواقع مجهز به شش کیسه هوا خواهد بود.

تجربه رانندگی با مکث موتور تیارا:

مکث موتور تیارا به عنوان یک کراس اوور سایز متوسط خانوادگی عملکردی متوسط را در بسیاری جهات ارائه می دهد، تنظیمات فنربندی به گونه ای انجام شده که کیفیت سواری چندان خشک و آزاردهنده به نظر نمی رسد اما از طرف دیگر، تعلیق ساده و یکپارچه عقب قطعا از جذب ناهمواری های بزرگ ناتوان است و از این رو می توان هندلینگ این مدل را متوسط توصیف کرد.

پیشرانه نیز عملکردی مشابه دارد و در مقایسه با سایر کراس اوورهای هم کلاس با شتابی در حدود ۱۵ ثانیه، شتاب ضعیفی را ارائه می دهد که چند ثانیه ای از خودروهای رقیب کندتراست. نکته ای که به خصوص در استفاده های خانوادگی و در صورت اضافه شدن وزن بار و مسافر، محسوس تر خواهد بود.

این درحالیست که در زمان شتاب گیری، افت محسوس توان پیشرانه در دورهای بالا و شنیده شدن صدای ناک در لحظه تخت کردن پدال گاز، خبر از ناسازگاری موتور توربو تیارا با بنزین معمولی می دهد. البته هماهنگی گیربکس و موتور نسبتا خوب به نظر می رسد و CVT نبودن گیربکس نیز می تواند نقطه مثبتی برای این خودرو باشد.

سیستم تعلیق عقب مکث موتور تیارا از که از ساختاری یکپارچه برخوردار است.

براساس تست های انجام شده، عملکرد ترمز حداقل با تایرهای چینی قابل قبول است اما در صورت استفاده از تایرهای ایرانی که بخشی از داخلی سازی این خودرو محسوب می شود، بعید نیست که با افت عملکرد در زمینه ترمز و هندلینگ مواجه باشیم.
بنابراین در مجموع می توان گفت که مکث موتور تیارا از نظر فنی در نقطه ای متوسط قرار می گیرد و البته با توجه به شتاب ضعیف، چندان مناسب استفاده مسافرتی به نظر نمی رسد، این درحالیست که تمرکز تبلیغات مکث موتور در مورد این خودرو به استفاده خانوادگی اشاره دارد.سیستم تعلیق عقب با الگوی میله پیچشی متصل

بازه قیمتی:

قیمت این کراس اوور جدید شرکت بایک یعنی تیارا هنوز مشخص نشده اما در یک وبسایت چینی اشاره شده که قیمت این خودرو حدود ۷۵ هزار یوان برای نسخه پایه دنده دستی است. اما نسخه اتوماتیک بین حدود ۱۰۰ هزار یوان الی ۱۲۴ هزار یوان قیمت دارد.

با چنین رنج قیمتی و فرض بر عرضه نسخه اتوماتیک، باید قیمت بایک X5 را با توجه به عوارض و هزینه های گمرگ و تولید در بازار ایران بین ۸۵۰ میلیون تومان الی ۱ میلیارد تومان بدانیم. رنج قیمتی که اگر کف آن در نظر گرفته شود، شاید بتوان بایک X5 را یکی از ارزان ترین خودروی ۷ نفره بازار ایران قلمداد کرد اما در صورت رد شدن از مرز قیمتی یک میلیارد تومان، تیارا با رقبایی مواجه خواهد بود که عمدتا از نظر مشخصات فنی دارای مزیت هستند که کار را برای فروش این خودرو سخت خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴؛ گوشی تاشو برای همه
  • دیجی‌تک؛ ناتینگ فون می‌تواند موفق شود؟
  • نسخه جدید وبسایت دیجیاتو رونمایی شد
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام وی‌چت؛ چگونه ابزار نظارتی محبوب چین، مایه نگرانی دولت شده است؟
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

اتفاق عجیب در چین: ربات کوچک ۱۲ ربات بزرگ را ربود! [تماشا کنید]

ثبت بازخورد دیجیاتو کیان تکنولوژی کیان اتفاق عجیب در چین: ربات کوچک ۱۲ ربات بزرگ را ربود! [تماشا کنید] در این ویدیو، ربات کوچک از دیگر ربات‌ها سوال می‌کند که چرا به خانه نمی‌روند و آن‌ها نیز به دنبالش از نمایشگاه خارج می‌شوند. نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱ آذر ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی اوپو فایند X8‌ و X8 پرو وارد بازار جهانی شدند 2 ساعت قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.