«جو کیانی»؛ کارآفرین میلیاردر ایرانی در آمریکا که به رقابت با اپل و گارمین فکر می‌کند

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • علمی
  • کارآفرینی

جو کیانی علمی «جو کیانی»؛ کارآفرین میلیاردر ایرانی در آمریکا که به رقابت با اپل و گارمین فکر می‌کند

«جو کیانی» در ۹ سالگی از ایران به آمریکا رفت و در جوانی Masimo را تاسیس کرد. او حالا ایده‌های جاه‌طلبانه‌ای در سر دارد.

ایمان صاحبی نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • آیفون ۱۴ و پیکسل ۷؛ پرچمدارهایی که به بلوغ نرسیده‌اند ۲ ساعت قبل
  • نسل بعدی تراشه اسنپدراگون ۷ در راه است ۳ ساعت قبل
  • افشای مشخصات سرفیس لپ‌تاپ ۵؛ خبری از پردازنده‌های AMD نیست ۴ ساعت قبل
  • نصر تهران: محدودیت‌های اینترنتی روزانه بین ۵۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان به کسب‌وکارها خسارت می‌زند ۴ ساعت قبل
  • واکنش مدیرعامل واتس‌اپ به اتهامات پاول دورف: تلگرام یک کپی از پیام‌های کاربران دارد ۴ ساعت قبل

«جو کیانی» که در کودکی از ایران به آمریکا مهاجرت کرده بود، حالا با شرکت Masimo Corp به یک میلیاردر تبدیل شده است. شرکت او یکی از برترین سازندگان حسگرهای سنجش اکسیژن خون است که در دوره کرونا اهمیت زیادی پیدا کردند. با این حال، کیانی هنوز برای ورود به دنیای محصولات الکترونیک مصرفی که غول‌های بزرگ دنیای فناوری در آن حاضرند، با چالش‌هایی روبرو است.

کیانی موسس، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت «مسیمو» است و از طریق همین کمپانی توانسته به جایگاه موفق امروز خود برسد. او با جاه‌طلبی در بازار حسگرهای اکسیژن خون وارد رقابت با شرکت Nellcor شد که اندازه‌اش تقریبا ۱۵ برابر مسیمو است، اما حالا این دو شرکت ۹۰ درصد از بازار را در دست دارند.

مسیمو که مقر اصلی آن در اروین کالیفرنیا قرار دارد، پارسال ۱.۲ میلیارد دلار درآمد و ۲۲۳ میلیون دلار سود خالص داشت. قیمت سهام این شرکت از اوایل سال ۲۰۲۰ تا اواخر ۲۰۲۱ حدود ۸۵ درصد رشد پیدا کرد و ارزش بازار این کمپانی را به بیش از ۱۶ میلیارد دلار رساند.

کیانی ۱۵ فوریه امسال اعلام کرد که بیش از ۱ میلیارد دلار از سرمایه‌های شرکت را صرف خرید Sound United می‌کند که یک شرکت محصولات مصرفی صوتی و مالک برندهایی مثل Marantz, Denon, Bowers & Wilkins و Boston Acoustics است. ولی واکنش بازار به این خبر مطلوب نبود و با ریزش ۳۷ درصدی قیمت سهام مسیمو، حدود ۵ میلیارد دلار از ارزش بازار کمپانی از بین رفت.

سهامدارانی که ظاهرا موافق مسیر جدید شرکت نیستند

جو کیانی از این اتفاق شوکه شد چون فکر می‌کرد با حمایت سهام‌داران مواجه خواهد شد. با این حال «مایک پولارک»، تحلیلگر شرکت Wolfe Research در بوستون می‌گوید این واکنش قابل پیش‌بینی بود: «در دنیای فناوری‌های پزشکی، تمرکز جواب می‌دهد.» مشکل این نبود که کیانی سرمایه زیادی را صرف خرید Sound United کرده بود، مشکل وال استریت جهت راهبردی حرکت شرکت بود. سهام‌داران درک نمی‌کردند که چرا مسیمو باید از مسیر خود خارج شود و یک کمپانی سازنده هدفون را بخرد.

خرید این شرکت به سرعت سودآوری کمپانی کیانی را پایین می‌آورد. حاشیه سود تجارت لوازم پزشکی مسیمو ۶۵.۸ درصد بود. اما در بازار کالاهای الکترونیک مصرفی مثل هدفون‌ها این رقم معمولا ۲۰ درصد است.

این اقدام باعث شد شرکت سرمایه‌گذاری Politan Capital Management حدود ۹ درصد از سهام مسیمو را بخرد. فعلا مشخص نیست که برنامه این شرکت برای این سرمایه‌گذاری چه بوده است، ولی آن‌ها در ماه مارس باعث تغییر مدیرعامل شرکت Centene شده بودند.

جو کیانی از زمان عرضه اولیه مسیمو در سال ۲۰۰۷ تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از سهام این شرکت را فروخته و هنوز ۸.۵ درصد از سهام با ارزش تقریبی ۶۵۰ میلیون دلار را در اختیار دارد. او معتقد است که بازار محصولات پزشکی در آینده بیش از پیش با محصولات الکترونیکی ادغام خواهد شد.

کیانی می‌خواهد Sound United را از یک شرکت تولیدکننده هدفون‌های دور-گوشی فراتر برده و با کمک آن وسایل کمک شنوایی و ایربادهای تقویت صدا بسازد. او می‌گوید مردم از این محصولات استقبال خواهند کرد تا نه تنها به آهنگ‌ها گوش کنند، بلکه وضعیت سلامتی خود (از جمله ضربان قلب و سطح اکسیژن خون) را بررسی نمایند.

او تنها کسی نیست که چنین ایده‌ای را در سر دارد. شرکت گارمین هم ساعت‌هایی می‌فروشد که ضربان قلب، اکسیژن خون و سطح آب بدن را اندازه می‌گیرند. آخرین نسخه‌های اپل واچ هم می‌توانند افزایش یا کاهش قابل توجه ضربان قلب یا ریتم‌های نامنظم قلبی را تشخیص دهند. سونی هم اخیرا اعلام کرده که می‌خواهد وارد بازار ابزارهای کمک شنوایی شود. ولی تفاوت در این‌جاست که این شرکت‌ها غول‌هایی با چندین دهه تجربه در بازار مصرفی هستند.

جو کیانی از ریسک کردن نمی‌ترسد

با این حال، کیانی ۵۷ ساله تاکنون بارها ثابت کرده که می‌توان شرایط را تغییر داد. او در سال ۱۹۷۴ وقتی ۹ ساله بود به همراه خانواده‌اش از ایران به آلابامای آمریکا رفت تا پدرش بتواند به تحصیل در رشته‌های مهندسی ادامه دهد. آن‌ها هیچ پولی نداشتند و کل این خانواده چهار نفره تا چند وقت در خانه کوچکی در هانتزویل زندگی می‌کردند.

خانواده کیانی در سال ۱۹۷۷ به سن دیگو رفتند تا پدر جو تحصیل در رشته مدیریت ارشد کسب و کار را دنبال کند. دو سال بعد، وقتی جو ۱۴ ساله و خواهرش ۱۵ ساله بود، پدر و مادرشان برای کار به ایران برگشتند ولی بچه‌ها در آمریکا ماندند. کیانی می‌گوید: «خواهرم تقریبا جای مادرم را گرفت. او سخت‌گیر بود! من باید شب‌ها به موقع به خانه برمی‌گشتم.» جو در سن ۱۵ سالگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد چون می‌گوید درس‌هایی از ریاضی که در ایران خوانده بود پیشرفته بود و اجازه می‌داد بعضی از مقاطع را رد کند.

جو کیانی در مجلس سنا

او همان سال به خواهرش در دانشگاه ایالتی سن دیگو پیوست و رشته مهندسی برق را انتخاب کرد. کیانی در عین حال به‌صورت پاره وقت کار می‌کرد. او در نهایت در سال ۱۹۸۷ از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. جو در اواخر دهه ۱۹۸۰ همزمان با کار در شرکت Anthem Electronics، به کار دیگری برای طراحی حسگرهای اکسیژن خون ارزان برای یک استارتاپ مشغول شد.

او با کسب اطلاعات درباره پردازش سیگنال و فیلترهای انطباقی مدعی شد که می‌تواند تعداد خطاهای حسگرهای قبلی را پایین ببرد و دقت آن‌ها را افزایش دهد. ولی با پاسخ منفی مدیران خود روبرو شد. او در نهایت در سال ۱۹۸۹ در سن ۲۴ سالگی با ۴۰ هزار دلار سرمایه رهنی از محل اقامتش تصمیم به تاسیس مسیمو گرفت. جو به مدت دو سال روز و شب و حتی در آخر هفته‌ها در گاراژش در جنوب کالفرنیا روی محصول مسیمو کار کرد و در عین حال شغل روزانه خود را داشت.

او در نهایت با یک معادله ساده توانست پروتوتایپ محصولی را خلق کند که حتی با وجود حرکت بیمار، می‌توانست به دقت غلظت اکسیژن خون او را اندازه‌گیری کند. او پس از ثبت پتنت، با چهار شرکت آمریکایی تماس گرفت تا این فناوری را به آن‌ها ارائه کند، اما به در بسته خورد. اما در آن سوی آب‌ها، در ژاپن و اروپا موفقیت بیشتری داشت.

با این حال، ورود به بازار آمریکا به خاطر قراردادهای انحصاری بیمارستان‌ها با شرکت‌های رقیب هنوز کار سختی بود. در ماه مارس سال ۲۰۰۲ روزنامه نیویورک تایمز صفحه اول خود را به معرفی حسگر اکسیژن خون این شرکت اختصاص داد و اعلام کرد که این کمپانی با وجود فناوری بهتر خود از بازار بیرون گذاشته شده است. کیانی یک ماه بعد به مجلس سنا رفت و مدعی شد که رقیب اصلی آن‌ها یعنی Nellcor باعث شده مسیمو نتواند وارد بازار شود. پس از یک ماه، شرکت Premier با کیانی قرارداد بست و یک سال بعد Novation برای همکاری با مسیمو پیش‌قدم شد.

جو کیانی به نبرد ادامه می‌دهد

کیانی نشان داده که از مبارزه با شرکت‌های بزرگ واهمه‌ای ندارد. او در سال ۱۹۹۹ از Nellcor بابت نقض پتنت شکایت کرد. او ۱۰ سال بعد شکایت مشابهی را علیه Royal Philips به ثبت رساند. این دو شرکت به ترتیب حدود ۸۰۰ و ۳۰۰ میلیون دلار به مسیمو غرامت دادند. این شرکت حالا مدعی است که اپل هم پتنت‌های آن‌ها را نقض کرده و اسراری تجاری‌شان را از طریق استخدام مدیر ارشد تجهیزات پزشکی خود به سرقت برده است.

این شرکت حالا می‌خواهد تجارت خود را گسترش دهد. آن‌ها محصولی دارند که می‌تواند به روش غیرتهاجمی هموگلوبین خون را اندازه بگیرد. آن‌ها همچنین شرکت آلمانی TNI را خریده‌اند که دستگاه‌های کمک تنفسی می‌سازد. با این حال، ۸۰ درصد از درآمد مسیمو هنوز از حسگرهای اکسیژن خون به دست می‌آید.

مسیمو تابستان امسال اولین ساعت هوشمند خود را با قیمت ۴۹۹ دلار معرفی کرد که می‌تواند اکسیژن خون، ضربان قلب، سطح آب بدن و چند فاکتور دیگر را اندازه‌گیری کند. یک بیمارستان در عربستان سعودی به‌صورت آزمایشی استفاده از این دستگاه‌ها را آغاز کرده و اگر این آزمایش موفقیت‌آمیز باشد، قرار است از آن برای ۸۰ هزار بیمار استفاده شود.

آیا یک شرکت فناوری‌های پزشکی می‌تواند به رقابت با برندهایی مثل اپل و گارمین برود؟ تحلیل‌گر شرکت Needham & Co می‌گوید بازار ساعت‌های هوشمند ۲۵ میلیارد دلار می‌ارزد و مسیمو لزوماً سهم اپل را کم نخواهد کرد. این شرکت می‌تواند با تمرکز روی ورزشکاران حرفه‌ای و حتی خوانندگانی که می‌خواهند سطح آب بدن خود را تحت نظر داشته باشند، سهم بازارش را به دست آورد.

جو کیانی می‌گوید: «باور دارم که در دنیای محصولات مصرفی، فناوریِ بهتر پیروز می‌شود. معتقدم هرچه یک محصول مسئولانه‌تر باشد، شانس موفقیتش بیشتر است. و من به این پروژه متعهدم.» ولی اپل و گارمین هم مطمئنا آرام نخواهند نشست.

forbes مشاهیر

مقالات و اخبار مرتبط
  • زندگینامه ابوبکر محمد بن زکریای رازی
  • نیل آرمسترانگ؛ اولین فاتح ماه
  • مروری بر زندگی الکساندر گراهام بل
  • لئوناردو داوینچی، سرگذشت نابغه‌ای که تشنه دانستن بود
  • بیل نلسون: زندگینامه مدیر سازمان فضایی ناسا
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴؛ گوشی تاشو برای همه
  • دیجی‌تک؛ ناتینگ فون می‌تواند موفق شود؟
  • نسخه جدید وبسایت دیجیاتو رونمایی شد
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام وی‌چت؛ چگونه ابزار نظارتی محبوب چین، مایه نگرانی دولت شده است؟
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

دومین خودرو شیائومی، یک کراس‌اوور خواهد بود

ثبت بازخورد دیجیاتو اخبار خودرو خودرو اخبار خودرو دومین خودرو شیائومی، یک کراس‌اوور خواهد بود استقبال مناسب مشتریان نخستین محصول شیائومی در چین، باعث شده است تا پروژه دومین خودرو شیائومی نیز شکل بگیرد. نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی مشخصات ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت 59 دقیقه قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.