آخرین فایل های منتشر شده

حافظه UFS 4.0 چیست و چه تأثیری روی عملکرد گوشی‌های هوشمند دارند؟

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • کامپیوتر و سخت افزار

حافظه UFS 4.0 کامپیوتر و سخت افزار حافظه UFS 4.0 چیست و چه تأثیری روی عملکرد گوشی‌های هوشمند دارند؟

حافظه UFS 4.0 نسل جدید حافظه UFS 3.1 است که دو برابر سرعت بیشتر و ۴۶ درصد مصرف انرژی کمتری دارد.

احمدرضا فرهبد نوشته شده توسط احمدرضا فرهبد | ۱۹ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • روزیاتو: ۱۰ سریال ترسناک برتر سال ۲۰۲۲ که باید دید؛ از The Midnight Club تا The Sandman ۳ ساعت قبل
  • قسمت سوم پرونده‌های توییتر: روایت چگونگی تصمیم‌گیری برای مسدودسازی حساب دونالد ترامپ ۴ ساعت قبل
  • سامسونگ از گلکسی M04 با چیپ هلیو P35 و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی رونمایی کرد ۵ ساعت قبل
  • تترلند ۱۰ گواهینامه استاندارد کیفی ایزو دریافت کرد ۵ ساعت قبل
  • مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: مهمتر از اینماد، توجه به «رتبه اعتماد» کسب و کارها است ۷ ساعت قبل
ویدئوی مرتبط

سامسونگ در مه ۲۰۲۲ حافظه UFS 4.0 را معرفی کرد. این‌ حافظه نسخه ارتقایافته UFS 3.1 محسوب می‌شود که نه‌تنها عملکرد بالاتری نسبت به گذشته دارد، بلکه انرژی کمتری هم مصرف می‌کند. در این مطلب شما را به‌طور کامل با این فناوری آشنا می‌کنیم.

با وجود اینکه معمولاً عملکرد گوشی‌ها با چیپست آن‌ها سنجیده می‌شود، سرعت حافظه داخلی نیز می‌تواند به‌اندازه پردازنده، عملکرد آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

در سال‌های اخیر حافظه UFS محبوبیت زیادی پیدا کرده است و در گوشی‌های میان‌رده هم از آن استفاده می‌شود؛ در حالی که در اوایل پیدایش آن، به‌دلیل هزینه بالای تولید تنها در گوشی‌های رده‌بالا استفاده می‌شد. نخستین نسل حافظه UFS در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و تا به امروز سه نسل جدید آن معرفی شده است.

در ادامه شما را با حافظه UFS، جدیدترین نوع این حافظه و همچنین مزایای آن نسبت به نسل، قبل آشنا می‌کنیم. تا پایان این مطلب همراه دیجیاتو باشید.

حافظه UFS چیست؟

حافظه UFS چیست؟

حافظه Universal Flash Storage یا حافظه فلش یونیورسال، استاندارد مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند و سایر گجت‌های دیجیتال مثل دوربین‌ها و تبلت‌ها برای حافظه است. این نوع حافظه در‌حقیقت نسخه جایگزین حافظه eMMC با سرعت بسیار بالاتر است؛ البته حافظه eMMC هنوز هم در برخی گوشی‌های ارزان‌قیمت استفاده می‌شود.

عملکرد حافظه UFS نسبت به حافظه eMMC به میزان قابل‌توجهی بهتر است. در صورت استفاده از حافظه UFS کمتر شاهد مشکلاتی مثل طولانی‌شدن زمان بازشدن یا گیرکردن و کندی اپلیکیشن‌ها در هنگام اجرای آن‌ها خواهیم بود؛ به همین دلیل، امروزه تنها در دستگاه‌های ارزان‌قیمت از حافظه eMMC استفاده می‌شود.

استفاده از حافظه UFS به‌جای حافظه eMMC در گوشی‌های اندرویدی، از سال ۲۰۱۶ شروع و از آن زمان به محبوبیت آن افزوده شده است.

حافظه UFS دارای رابط دوطرفه است که امکان انجام هم‌زمان عملیات خواندن و نوشتن را فراهم می‌کند؛ اما در مقابل حافظه eMMC دارای رابط موازی یا رابط یک‌طرفه است که باعث می‌شود تنها یکی از عملیات خواندن یا نوشتن درآنِ‌واحد قابل انجام باشد.

به بیان ساده‌تر، پهنای باند قابل استفاده در حافظه UFS به میزان قابل‌توجهی از پهنای باند حافظه eMMC بیشتر است. افزایش پهنای باند سرعت بارگذاری و اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را به‌میزان چشمگیری افزایش می‌دهد. حافظه UFS فیلم‌برداری روان با فریم‌ریت بالا، ویرایش ویدیو یا انجام بدون مشکل هر فعالیت دیگری را که نیازمند حافظه‌ای با سرعت بالاست، امکان‌پذیر می‌کند.

همچنین مصرف انرژی حافظه UFS نسبت به حافظه eMMC به میزان قابل‌توجهی کمتر است که منجر به افزایش شارژدهی دستگاه‌ها می‌شود.

مزایای حافظه UFS 4.0 نسبت به UFS 3.1

حافظه UFS 4.0 با UFS 3.1

اکنون که با ساختار حافظه UFS آشنا شدیم، اجازه دهید به‌سراغ حافظه UFS 4.0 برویم. حافظه UFS 4.0 توسط شورای مشترک مهندسی یا Joint Electron Device Engineering Council (به‌اختصار JEDEC) تأیید شده است. JEDEC سازمانی جهانی است که در زمینه توسعه استانداردهای باز برای قطعات میکروالکترونیک فعالیت می‌کند.

نسل جدید حافظه UFS از نظر سرعت انتقال داده‌ها و مصرف انرژی به میزان قابل‌توجهی نسبت به حافظه UFS 3.1 بهبود پیدا کرده است. فضای موردنیاز برای نصب جدیدترین حافظه UFS نیز به میزان قابل‌توجهی کمتر از نسخه قبلی آن است.

سرعت حافظه UFS 4.0 به‌لطف بهره‌مندی سامسونگ از نسل هفتم فناوری V-Nand و همچنین قراردادن کنترلر حافظه در داخل آن، نسبت به نسل قبل، دو برابر و نسبت به حافظه UFS 2.1، چهار برابر شده است. لازم به ذکر است که با بهره‌مندی از فناوری V-Nand متعلق به سامسونگ، می‌توان چند لایه از سلول‌های حافظه فلش را به‌صورت عمودی و سه‌بعدی روی هم قرار داد.

سرعت حافظه UFS 4.0

حداکثر سرعت خواندن حافظه UFS 4.0 برابر ۴۲۰۰ مگابایت در ثانیه است و سرعت نوشتن ترتیبی در آن به ۲۸۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد. در مقابل، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه UFS 3.1 به‌ترتیب ۲۱۰۰ و ۱۲۰۰ مگابایت در ثانیه است.

در‌ضمن، مصرف انرژی UFS 4.0 به میزان ۴۶ درصد کمتر از eMMC است. در جدیدترین نسل حافظه UFS، سرعت هر یک از مسیرها به ۲۳.۲ گیگابیت می‌رسد که دو برابر سرعت سریع‌ترین حافظه UFS 3.1 است.

حافظه UFS 4.0 با فرم فکتور کوچکی طراحی شده است تا بتوان به‌راحتی آن را در داخل گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی مثل هدست‌ها قرار داد. حداکثر طول، عرض و ارتفاع حافظه UFS 4.0 به‌ترتیب ۱۱، ۱۳ و ۱ میلی‌متر است.

با فناوری UFS 4.0 می‌توان حافظه داخلی وسایل دیجیتالی را تا یک ترابایت افزایش داد. در ابتدا ارتقای حافظه داخلی تا ۵۱۲ گیگابایت امکان‌پذیر بود. برخورداری حافظه UFS 4.0 از پهنای باند و سرعت خواندن و نوشتن بیشتر، مصرف انرژی کمتر و اندازه کوچک‌تر نسبت به حافظه UFS 3.1 باعث شده است تا استفاده از آن در گوشی‌های آینده به یک ضرورت تبدیل شود.

چه گوشی‌هایی دارای حافظه UFS 4.0 هستند؟

گوشی های دارای حافظه UFS 4.0

انتظار می‌رود استفاده از جدیدترین نسل حافظه UFS در گوشی‌ها به‌طور عمده از سال ۲۰۲۳ شروع شود؛ البته در حال حاضر چندین گوشی به این حافظه مجهز شده‌اند. از این میان این محصولات می‌توان به گوشی‌های سری ویوو iQOO 11 و سری ویوو ایکس ۹۰ پرو اشاره کرد.

از میان گوشی‌های ۲۰۲۳ که انتظار می‌رود با حافظه UFS 4.0 معرفی شوند، می‌توان به سری گلکسی S23 و وان پلاس ۱۱ اشاره کرد. البته امسال گوشی‌های سری شیائومی ۱۳ هم با این فناوری معرفی خواهند شد.

حافظه UFS 4.0 ابتدا تنها در گوشی‌های رده‌بالا استفاده می‌شود و سپس مانند حافظه UFS 3.1 در گوشی‌های میان‌رده نیز به‌کار گرفته خواهد شد. در حال حاضر شما می‌توانید گوشی‌های میان‌رده قدرتمند زیادی را با حافظه UFS 3.1 در بازار پیدا کنید.

سؤالات متداول در مورد حافظه UFS 4.0

حافظه UFS 4.0 چیست؟

UFS 4.0 نسل جدید حافظه UFS است و نسل بعدی حافظه UFS 3.1 با دو برابر سرعت بیشتر و ۴۶ درصد مصرف کمتر نسبت به آن است.

سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه UFS 4.0 چقدر است؟

سرعت خواندن اطلاعات در UFS 4.0 به ۴۲۰۰ مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی آن به ۲۸۰۰ مگابایت در ثانیه می‌رسد. سرعت انتقال اطلاعات در هر مسیر این‌ حافظه ۲۳.۲ گیگابیت در ثانیه است.

چه گوشی‌هایی مجهز به حافظه UFS 4.0 هستند؟

گوشی‌های سری ویوو iQOO 11 و سری ویوو ایکس ۹۰ پرو از این حافظه بهره می‌برند و سری گلکسی S23 و شیائومی ۱۳ هم با حافظه UFS 4.0 در آینده از راه می‌رسند.

Android Authority Digital Trends حافظه داخلی سامسونگ

مقالات و اخبار مرتبط
  • سامسونگ از گلکسی M04 با چیپ هلیو P35 و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی رونمایی کرد
  • با بهترین ویژگی‌های ۰.One UI 5 آشنا شوید
  • چگونه دستگاه‌های سامسونگ را ریست فکتوری کنیم؟
  • آپدیت اندروید ۱۳ برای گلکسی A13 5G، گلکسی A51 5G و XCover 5 منتشر شد
  • برای اولین‌بار یک زن ریاست یکی از بخش‌های مهم سامسونگ را از آن خود کرد
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • شرایط فروش مدیران خودرو؛ فروش اقساطی سه مدل MVM X22 ،MVM X33 و MVM X55
  • بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴؛ گوشی تاشو برای همه
  • دیجی‌تک؛ ناتینگ فون می‌تواند موفق شود؟
  • نسخه جدید وبسایت دیجیاتو رونمایی شد
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

ایلان ماسک: چت‌بات Grok تا چند روز آینده برای همه مشترکین پریمیوم ایکس فعال می‌شود

ثبت بازخورد دیجیاتو هوش مصنوعی تکنولوژی هوش مصنوعی ایلان ماسک: چت‌بات Grok تا چند روز آینده برای همه مشترکین پریمیوم ایکس فعال می‌شود چت‌بات Grok تا چند روز آینده برای تمامی مشترکین پریمیوم شبکه اجتماعی ایکس فعال خواهد شد. نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۸ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۰۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی مروری بر عملکرد تصمیم‌گیران حوزه ICT در سال ۱۴۰۲؛ وزارت در پی فیبر نوری، شورا به‌دنبال قدرت 26 دقیقه قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.