تولید ۱,۰۰۰اُمین فروند جنگنده اف-۳۵ توسط لاکهید مارتین که باید همچنان زمینگیر بماند حسین علی پناهی
لاکهید مارتین به نقطه عطف مهمی در تولید جنگنده تهاجمی اف -۳۵ رسیده است. با این حال، این دستاورد، در عین برجسته بودن، با داستان ادامه دار پیرامون توسعه و آزمایش پیکربندی سخت افزاری Tech Refresh-3 (TR-3) پیچیده می شود. TR – ۳ زیربنای توانایی های آینده اف -۳۵ است که در مجموع با نام بلوک ۴ شناخته می شود. تاخیرها در TR – ۳ به این معنی است که ا ف -۳۵ ها پس از ساخته شدن، پارک شده و تحویل داده نمی شوند و منتظر این قابلیت های جدید می مانند. این موضوع در مورد هزارمین فروند اف-۳۵ نیز صدق می کند.
لاکهید مارتین در مورد وضعیت تحویل اف-۳۵ ها از جمله هزارمین فروند تولید شده گفته است:
«ما به سرعت به تولید اف -۳۵ ادامه می دهیم و جت هایی در مراحل مختلف فرآیند نهایی تولید داریم. زمانی که این جت ها سخت افزار لازم TR – ۳ را دریافت کنند و نرم افزار نهایی TR – ۳ در دسترس باشد، فرآیند تولید از جمله پارکینگ را تا زمان تحویل ادامه خواهند داد».
صرفنظر از این موضوع، رسیدن به عدد ۱,۰۰۰ واقعاً دستاوردی باورنکردنی برای این برنامه جنجالی است که گاهی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند.
تا اوایل ژانویه، مجموعه اف -۳۵ بیش از ۷۷۳،۰۰۰ ساعت پرواز داشته، بیش از ۲،۲۸۰ خلبان و ۱۵،۴۰۰ تکنسین تعمیر و نگهداری را در ۱۴ سرویس پروازی در سراسر جهان آموزش داده و بیش از ۴۶۹،۰۰۰ سورتی پرواز انجام داده است. در حال حاضر ۳۲ پایگاه و ۱۱ کشتی میزبان یا قادر به میزبانی از جنگنده های اف -۳۵ هستند.همچنین ۱۷ کشور در برنامه بین المللی جنگنده تهاجمی مشترک (JSF) شرکت دارند.
تقاضا برای اف -۳۵ هرگز بیشتر از این نبوده است. درگیری های ژئوپلیتیکی اخیر و تغییر تهدیدها باعث افزایش سفارش برای این جنگنده نسل پنجمی پیشرفته شده است. برای مشتریان جدیدتر یا مشتریان فعلی که جت های بیشتری سفارش می دهند، دریافت جت های TR – ۳ و قابلیت های بالقوه بلاک ۴ ارزش قابل توجهی خواهد داشت. آن ها هواپیمایی به مراتب بالغ تر و با قابلیت ها و پتانسیل توسعه بسیار گسترده تر نسبت به نسخه های گذشته دریافت خواهند کرد.
بلاک ۴ شامل بسیاری از ویژگی های جدید، از جمله قدرت پردازشی بسیار گسترده، نمایشگرهای جدید، خنک کننده پیشرفته، سنسورهای الکترواپتیکی جدید EOTS و DAS و تعداد زیادی سلاح اضافی خواهد بود که واقعاً پتانسیل F – ۳۵ را باز خواهد کرد. مهم تر از همه، رادار جدید و سوییت جنگ الکترونیک این جت را باید بزرگ ترین پیشرفت آن دانست. به گفته فرمانده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده، جنبه جنگ الکترونیک به تنهایی بزرگ ترین مزیتی است که بلاک ۴ به ارمغان خواهد آورد.
مساله فعلی این است که اف -۳۵ ها به یک ستون فقرات سخت افزاری جدید و نرم افزار پایه مرتبط، که در مجموع TR – ۳ نامیده می شود، برای برآورده کردن نیازهای مختلف ارتقاهای بلوک ۴ نیاز دارند. TR – ۳ تاخیرهای متعددی در توسعه خود داشته و دارد.
افزایش سن ناوگان فعلی جت های آزمایشی اف -۳۵ و محدودیت های دیگر در زیرساخت های آزمایشی موجود، به خصوص در رابطه با آزمایشگاه های نرم افزاری روی زمین، این مسائل را پیچیده تر کرده است. اولین پرواز یک جت آزمایشی اف -۳۵ با نسخه ای از ستون فقرات TR – ۳ در ژانویه ۲۰۲۳ انجام شد و تلاش ها برای ایجاد یک نیروی آزمایشی اختصاصی TR – ۳ با مجموع شش جنگنده تهاجمی مشترک در حال انجام است.
انتظار می رود که توسعه TR – ۳ در فاصله زمانی بین ماه های آوریل تا ژوئن سال جاری میلادی به پایان برسد. اگر همه چیز طبق این برنامه پیش برود، این کار بین یک سال تا ۱۸ ماه دیرتر از انتظار انجام می شود.
این تاخیرها همچنین به هزینه های اضافی قابل توجهی برای برنامه اف ۳۵ منجر شده است. در جلسه کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان در ماه دسامبر، دونالد نورکراس، نماینده دموکرات از نیوجرسی، گفت که مشکلات مربوط به TR – ۳ منجر به افزایش هزینه ۱ میلیارد دلاری شده است. بر اساس گزارش دفتر پاسخگویی دولت (GAO)، هزینه برآورد شده کامل برنامه اف ۳۵ با وجود پایان چرخه عمر مورد انتظار آن در دهه ۲۰۷۰ در حال حاضر حدود ۱.۷ تریلیون دلار است.
پس از اتمام توسعه بسته TR – ۳، این بهبودها همچنان باید در جت های موجود ادغام شوند. برنامه F – ۳۵ به طور جداگانه به دنبال ارتقای موتورهای پرت اند ویتنی F۱۳۵ است که تمام انواع جنگنده تهاجمی مشترک و همچنین سیستم های مدیریت توان و حرارتی را تغذیه می کنند که برای فعال کردن قابلیت های بلاک ۴ نیز حیاتی خواهد بود. مسائل مربوط به موتور F۱۳۵ به موضوعی بسیار داغ تبدیل شده است.
در همین حال، ارتش آمریکا تصریح کرده است که تا زمانی که مساله TR – ۳ حل نشود، هیچ F – ۳۵ جدیدی را نخواهد پذیرفت. این موضوع ظاهراً به این دلیل است که تا زمانی که سخت افزار و نرم افزار هسته ی آن به درستی کار نکنند، نمی توان پروازهای بازرسی لازم را روی جت ها انجام داد.
بنابراین، حداقل تا چند ماه دیگر، هزارمین اف -۳۵ و بسیاری از اف -۳۵ های دیگر، باید منتظر بمانند تا کار بر روی ارتقای هسته TR – ۳ به پایان برسد.
https://rzto.ir/3a0m
- خانه
- تازههای روز
- اجتماعی
- فیلم و سریال
- سرگرمی
- سبک زندگی
- سلامت
- فناوری
- ترفندها
- کوییزها
- تبلیغات
ثبتنام روزیاتو ورود روزیاتو