آخرین فایل های منتشر شده

روزیاتو: ماجرای سفارش کنکورد توسط ایران ایر؛ اگر این سفارش لغو نمی‌ شد چه می شد؟

 ماجرای سفارش کنکورد توسط ایران ایر؛ اگر این سفارش لغو نمی‌ شد چه اتفاقی می‌ افتاد؟ نورا تاجدینی

در اوج توسعه کنکورد در سال ۱۹۷۲، چندین شرکت هواپیمایی در سراسر جهان این هواپیمای تأثیرگذار را سفارش دادند.

شرکت هواپیمایی ایران ایر نیز برای دو هواپیمای مافوق صوت و گزینه‌ای برای خرید یک فروند دیگر، سفارش ثبت کرده بود.

تاریخچه این سفارش چیست و چه اتفاقی می‌توانست بیفتد؟

دلیل سفارش کنکورد توسط ایرانایر چه بود؟

ماجرا از ۸ اکتبر ۱۹۷۲ شروع شد، زمانی که ایران‌ایر قرارداد خرید دو فروند کنکورد و گزینه‌ای برای خریداری سومین فروند را امضا کرد.

ایران این سفارش را به عنوان یک حرکت دیپلماتیک برای نزدیک‌تر شدن به فرانسه در قالب چند قرارداد دیگر مانند سیستم تلویزیون رنگی SECAM انجام داد.

ایران در سال ۱۹۷۳، دو خلبان را به فرانسه فرستاد تا نحوه پرواز با کنکورد را یاد گرفته و چندین پرواز آزمایشی را در مرکز آئروسپاسیال (شرکت دولتی هوافضا و صنایع دفاعی فرانسوی) در شهر تولوز فرانسه انجام دهند.

سپس ایران‌ایر چند کنکورد از ایر فرانس اجاره کرد تا پرواز‌های آزمایشی از پاریس به تهران و همچنین یک سفر به جزیره کیش را انجام دهد.

اصولاً این بدان معنا بود که ایران ایر یک کنکورد فعال در اختیار داشت، هر چند یک عملیات اجاره با پرسنل بود.

هدف از انجام این کار این بود که مردم ایران قبل از تحویل اولین هواپیما، تجربه سفر با سرعت مافوق صوت را داشته باشند.

قرار بود که اولین کنکورد ایران‌ایر در سال ۱۹۷۶ و دومین فروند در اواخر سال ۱۹۷۸ تحویل داده شود.

ساخت این هواپیما‌ها آغاز شد و کنکورد‌ها ساخته شدند؛ اما هرگز به ایران‌ایر نرسیدند.

چه بر سر این قرارداد آمد؟

در سال ۱۹۷۸، ایران دچار تحولات اجتماعی شد و شاه قدرت خود را از دست داد.

انقلابیون کنکورد را به عنوان یک کالای لوکس و نمادی از تجملات حکومت قبلی دیده و از خرید آن استقبال نکردند.

علاوه بر این، اختلافات میان ایران و کشور‌های غربی احتمالاً هرگونه تجارت میان آن‌ها را غیرممکن می‌ساخت.

ایران به دلیل ناآرامی‌های سیاسی و بحران نفتی، در ماه‌ آوریل سال ۱۹۸۰ سفارش کنکورد‌ها را رسماً لغو کرد.

بدین ترتیب دو فروند کنکوردی که برای ایران‌ایر تولید شده بودند، به بریتیش ایرویز منتقل شدند.

چه اتفاقی میتوانست بیفتد؟

شرکت هواپیمایی ایران‌ایر می‌توانست مانند امارات امروز، در آن زمان پیشرو در سفر‌های بین‌المللی میان آمریکا، اروپا و آسیا باشد.

اگر بحران نفتی رخ نمی‌داد و سفارش کنکورد ایران‌ایر عملی می‌شد، این معامله می‌توانست جان تازه‌ای به این هواپیما ببخشد.

با وجود یک شرکت هواپیمایی دیگر که کنکورد را به خدمت می‌گرفت و سوخت ارزان در ایران، ممکن بود که دیگر شرکت‌های هواپیمایی نیز این هواپیما را سفارش دهند.

این اتفاق می‌توانست تأثیر بزرگی بر صنعت هواپیمایی بگذارد.

ممکن بود که آئروسپاسیال نسخه دوم کنکورد را بسازد و رقابت برای سفر‌های مافوق صوت شدت بگیرد (به جای لغو پروژه بوئینگ ۲۷۰۷).

شاید اروپا هرگز ایرباس را تأسیس نمی‌کرد و صنعت هوانوردی شکل کاملاً متفاوتی به خود می‌گرفت.

https://rooziato.com/?p=644301 منبع: simpleflying

آخرین خبرها از جزییات برگزاری دومین مناظره ترامپ و بایدن
غذاهای ناسالم گیاهی کدامند و چه خطراتی برای سلامتی به دنبال دارند؟
۱۰ نشانه واضح نارسایی کلیوی در بدن خود را بشناسید
تخفیف ویژه‌ی خرید اشتراک اسنپ‌پرو در رونمایی رسمی از این سرویس
تخفیف ویژه‌ی خرید اشتراک اسنپ‌پرو در رونمایی رسمی از این سرویس
ساخت اولین پوست شبیه سازی شده با چاپ سه بعدی و افزایش امید به پیوند پوست
ساخت اولین پوست شبیه سازی شده با چاپ سه بعدی و افزایش امید به پیوند پوست
آزمایشات کریس همسورث نشان می دهد که او مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر است
آزمایشات کریس همسورث نشان می دهد که او مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر است
قوانین سخت گیرانه و عجیب کانیه وست برای همسرش بیانکا که چه بخورد و چه بپوشد!
قوانین سخت گیرانه و عجیب کانیه وست برای همسرش بیانکا که چه بخورد و چه بپوشد!
فهرست بهترین هتل های جهان در سال ۲۰۲۳؛ هتل ایتالیایی در صدر
فهرست بهترین هتل های جهان در سال ۲۰۲۳؛ هتل ایتالیایی در صدر
معاون تجاری زیتل:‌ صنایع دیجیتال و غیردیجیتال باید برای پیشبرد انقلاب صنعتی چهارم به یکدیگر نزدیک شوند
معاون تجاری زیتل:‌ صنایع دیجیتال و غیردیجیتال باید برای پیشبرد انقلاب صنعتی چهارم به یکدیگر نزدیک شوند
مدیرعامل سرمایکس: در هفت سال گذشته هیچ مشکل امنیتی نداشته‌ایم؛ عبور کاربران از یک‌میلیون نفر
مدیرعامل سرمایکس: در هفت سال گذشته هیچ مشکل امنیتی نداشته‌ایم؛ عبور کاربران از یک‌میلیون نفر
آئودی RS3 رکورد بی ام و M2‌ را در پیست نوربرگ‌رینگ شکست
آئودی RS3 رکورد بی ام و M2‌ را در پیست نوربرگ‌رینگ شکست
طرح تپسی برای مقابله با گرما در تابستان: تخفیف شارژ گاز کولر و پاداش ویژه
طرح تپسی برای مقابله با گرما در تابستان: تخفیف شارژ گاز کولر و پاداش ویژه



  • خانه
  • تازه‌های روز
  • اجتماعی
  • فیلم و سریال
  • سرگرمی
  • سبک زندگی
  • سلامت
  • فناوری
  • ترفندها
  • کوییزها
  • تبلیغات

ثبت‌نام روزیاتو ورود روزیاتو

مطلب پیشنهادی

روزیاتو: خلبانان جنگنده «اف-۲۲ رپتور» چگونه انتخاب می شوند؟

 خلبانان جنگنده «اف-۲۲ رپتور» چگونه انتخاب می شوند؟ نیازمندی ها و دوره های آموزشی حسین علی پناهی سه شنبه، ۰۵ تیر ۱۴۰۳ چه بعد از تماشای فیلم های پرفروش حماسی هالیوودی مانند تاپ گان، شرکت در نمایشگاه های هوایی بلند پروازانه، یا ساختن مدل های چوبی در دوران کودکی، تبدیل شدن به یک خلبان جنگنده برای خیلی ها یک رویاست، هرچند که این آرزو تنها برای عده ای معدود محقق می شود. مسیر رسیدن به کابین یک هواپیمای جنگنده به همان اندازه که چالش برانگیز است، ارزشمند نیز هست، مسیری که طوری طراحی شده تا خلبانان مشتاق را به نهایت توان خود و فراتر از آن سوق دهد. اگر دوست دارید بدانید که خلبان جنگنده شدن به چه چیزهایی نیاز دارد یا تا به حال از خود پرسیده اید که “چه مدت طول می کشد تا یک خلبان جنگنده شوم” یا “آیا برای خلبان شدن پیر شده ام” یا ” برای خلبان شدن باید قدم چقدر باشد” این مقاله به این سوالات و موارد دیگر پاسخ خواهد داد و مراحل تبدیل شدن به یک خلبان F-22 رپتور در نیروی هوایی ایالات متحده را شرح می دهد. اول چیزهای مهم البته همانطور که قابل انتظار است، نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) قرار نیست سویی..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.