روزیاتو: مقایسه بمب افکن های B25-H Stratofortress و B-21 Raider

 مقایسه بمب افکن های B25-H Stratofortress و B-21 Raider؛ تفاوت ها در چیست؟ حسین علی پناهی

مقایسه بمب افکن های B25-H Stratofortress و B-21 Raider؛ تفاوت ها در چیست؟

بمب‌افکن‌ها هدف خاصی را دنبال می‌کنند: یافتن یک هدف و پاک کردن آن از روی صفحه زمین با قدرت آتش حیرت انگیز. این هواپیماها محموله های عظیمی را حمل می کنند و با نشان دادن میزان آسیبی که می توانند وارد کنند، روحیه دشمن را از نظر روانی تضعیف می کنند. گاهی اوقات، دومی مهم تر است.

ما در ادامه این مطلب B25-H Stratofortress ساخت بوئینگ و B-21 Raider ساخت نوثروپ گرومن را با هم مقایسه خواهیم کرد، دو هواپیما با یک هدف یکسان اما فناوری ها و قابلیت های بسیار متفاوت.

مقایسه بمب افکن های B25-H Stratofortress و B-21 Raider

فاصله سنی

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو هواپیما سن آنهاست. بمب افکن Stratofortress برای اولین بار ۷۲ سال پیش در سال ۱۹۵۲ آسمان را به پرواز زیبای خود مزین کرد. از سوی دیگر، B-21 Raider کمتر از یک سال است که عملیاتی شده است و اولین پرواز خود را در نوامبر سال گذشته به انجام رساند.

B-21 به طور قابل توجهی از نظر فناوری پیشرفته تر از B-52 قدیمی است. با این حال، شکاف بین این دو به لطف قابلیت ارتقاء دومی و برنامه مدرن سازی آن با موتورهای جدید، سیستم های آویونیک و سایر ماژول ها برای حفظ توانایی رزمی اش تا سال ۲۰۶۰ در حال کاهش است.

مقایسه بمب افکن های B25-H Stratofortress و B-21 Raider

طراحی های متفاوت

اگرچه هر دو بمب افکن هستند، اما این هواپیماها از فلسفه های طراحی بسیار متفاوتی پیروی می کنند. B-52 دارای طراحی سنتی است که به آن امکان می دهد محموله های بزرگی را حمل کند و در ارتفاعات بالا با سرعت های زیر صوت برای مدت طولانی پرواز کند. در دوران طراحی این بمب افکن، تکنولوژی پنهانکاری هنوز مد نظر نبود، بنابراین کاملاً در رادار قابل شناسایی است.

علاوه بر این، B-52 طبق طراحی خود عملکرد ضعیفی دارد، زیرا قرار نیست به گونه ای پرواز کند که نیاز به قدرت مانور زیادی داشته باشد. حتی سکان آن برای هواپیمایی با چنین جثه ای کوچک است، زیرا بوئینگ از خلبانان انتظار دارد که از نیروی رانش متغیری از هشت موتور برای جبران ضعف سکان کوچک استفاده کنند.

مقایسه بمب افکن های B25-H Stratofortress و B-21 Raider

برعکس، B-21 با تمرکز بر پنهانکاری طراحی شده و با تکیه بر موفقیت تنها بمب افکن پنهانکار موفق دیگر تاریخ ساخته شده است: B-2 Spirit. این بال پرنده از طراحی مشابهی برخوردار است، سطح مقطع راداری حداقلی دارد و هر بخش بدنه در بخش بعدی ادغام می شود تا از هرگونه زاویه تیز جلوگیری نماید. بهترین مقایسه نمای جانبی این بمب افکن در حال پرواز احتمالاً یک شاهین در حال شیرجه زدن است.

تفاوت دیگر در تعداد موتورها است. B-52 دارای هشت موتور در آرایش دوتایی است. در مقابل، B-21 از موتورهای دوقلو تعبیه شده در بدنه هواپیما نیرو می گیرد.

تفاوت جثه

اندازه این دو هواپیما کاملاً متفاوت است. از آنجایی که ابعاد دقیق B-21 به راحتی در دسترس نیست، ما این دو را بر اساس آنچه تاکنون در موردشان فاش و علنی شده است مقایسه خواهیم کرد. B-52 حدود ۴۸.۵ متر طول دارشته و طول بال های آن به ۵۶.۴ متر می رسد. در مقایسه، B-21 تنها ۱۶ متر طول داشته و طول بال های آن به ۴۰ متر می رسد. B-21 بسیار کوچکتر از B-52 است. این عمدتاً به دلیل طراحی بال پرنده و نیاز به مقطع راداری کوچک در بمب افکن جدیدتر است.

مقایسه بمب افکن های B25-H Stratofortress و B-21 Raider

ظرفیت بار

تفاوت در ظرفیت حمل بار و وزن نتیجه مستقیم تفاوت در اندازه این دو هواپیما است. B-52 دارای وزن خالی ۸۳۲۵۰ کیلوگرم است. وزن B-21 یک سوم وزن B-52 در پیکربندی خالی آن است. هنگامی که به طور کامل بارگیری می شود، حداکثر وزن برخاست Stratofortress به ۲۲۱,۳۲۳ کیلوگرم می رسد، در حالی که این عدد برای Raider تنها ۸۱,۶۴۷ کیلوگرم است.

مقایسه بمب افکن های B25-H Stratofortress و B-21 Raider

اطلاعات پیشینه

بمب افکن Stratofortress B-52

غول B-52 تحقق یک فرآیند طولانی و دشوار است که در سال ۱۹۴۶ آغاز شد، زمانی که فرماندهی مواد هوایی ایالات متحده، سلف فرماندهی لجستیک نیروی هوایی ایالات متحده، یک بمب افکن راهبردی دوربرد می خواست که بدون نیاز به پایگاه های پیشرفته و میانجی کشورهای دیگر، بتواند عملیات هایش را انجام دهد. الزامات اولیه شامل سرعت کروز ۴۸۰ کیلومتر در ساعت در ارتفاع ۳۴،۰۰۰ فوتی (۱۰،۰۰۰ متر) و شعاع رزمی ۸،۰۰۰ کیلومتری بود. همچنین این نیرو می‌خواست این هواپیما چندین توپ ۲۰ میلی‌متری و محموله‌ای تا ۴،۵۰۰ کیلوگرم را در حوزه تسلیحات متعارف حمل کند.

بوئینگ قرارداد پروژه موسوم به Model 462 را برنده شد، یک بمب افکن سنتی بال مستقیم با شش موتور توربوپراپ. این اولین طرح از دو طرح در طی دو سال بود که منجر به تولید هواپیمایی شد که نیروی هوایی ایالات متحده عاشقانه آن را BUFF (Big Fat Ugly Fella/F**ker) یا رفیق چاق بزرگ زشت می نامد. بوئینگ مجبور بود انواع مختلفی از این هواپیما بسازد زیرا نیروی هوایی ایالات متحده چندین بار نیازمندی های خود را برای این هواپیما تغییر داد.

این بوئینگ در نهایت هواپیما را با استفاده از B-47 Stratojet به عنوان الگو طراحی کرد، اما بال‌های مایل ۳۵ درجه را در آن به کار گرفت تا بتواند به صورت عمودی تا ۳۰ درجه خم شود، موتورهای توربوفن و ارابه‌های فرود دوچرخه با چرخ‌های بیرون‌گر نوک بال را نیز در آن به کار برد. طرح های اولیه برای B-52 نهایی شامل صندلی های پشت سر هم بود، اما در آخرین لحظه به طراحی صندلی های کنار هم تغییر داده شد، پس از اینکه ژنرال لی‌می، رئیس فرماندهی استراتژیک هوایی، خواستار تغییر آن شد. مدل فعلی، B-52H، در سال ۱۹۶۳ عرضه شد و دارای چندین ارتقاء نسبت به اولین مدل های تولیدی است.

مقایسه بمب افکن های B25-H Stratofortress و B-21 Raider

Raider B-21

بمب افکن B-21 آینده بال بمب افکن نیروی هوایی ایالات متحده است. در حالی که انتظار می‌رود این هواپیما در کنار B-52 به فعالیت ادامه دهد، برای جایگزینی بمب‌افکن‌های قدیمی‌تر، از جمله بمب‌افکن‌های Rockwell B-1 Lander و Northrop Grumman B-2 Spirit تا سال ۲۰۴۰ طراحی شده است. این بمب افکن بعد از اتمام سرویس بمب افکن B-52H در سال ۲۰۶۰ جایگزین آن خواهد شد.

برنامه B-21 در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و به عنوان یک برنامه دسترسی ویژه تعیین شد که منجر به پنهان ماندن بسیاری از مشخصات و قابلیت های این هواپیما گردید. تنها می دانیم که B-21 بیش از یک بمب افکن خواهد بود. این هواپیما نقش های متعددی از جمله پلتفرمی برای جمع آوری اطلاعات، مدیریت نبرد و رهگیری را بر عهده خواهد داشت.

نورثروپ گرومن بمب افکن B-21 را اولین هواپیمای نسل ششم جهان توصیف می کند. همانند B-2 Spirit، بمب افکن B-21 یک طراحی بال پرنده است که بر روی پنهانکاری متمرکز شده است. بخش اعظم این هواپیما بهینه سازی شده است تا به آن اجازه دهد از سیستم های دفاعی عبور کند. برای مثال، شیشه جلو، همسطح با کابین خلبان قرار می گیرد.

https://rooziato.com/?p=640224

جزییات جدید از توانایی های موشکی سپاه: از شکار «جانور قندهار تا «MQ-1C»
هواپیمای مافوق صوت چین که پکن تا نیویورک را در دو ساعت طی خواهد کرد
۵ فروند از سریع ترین جت های جنگنده جهان؛ از MiG-25 Foxbat تا F-14 Tomcat
JAGM؛ موشک هوا به زمین نقطه زن و جدید لاکهید مارتین برای هلیکوپترهای آمریکایی
۱۰ سریال رازآلود و مرموز جذاب که از ابتدا تا انتها شما را در حال حدس زدن نگه می دارند
۱۰ سریال رازآلود و مرموز جذاب که از ابتدا تا انتها شما را در حال حدس زدن نگه می دارند
۵ نکته جالب در مورد بمب افکن پنهانکار B-21 Raider؛ از قابلیت ها تا قیمت هر فروند
۵ نکته جالب در مورد بمب افکن پنهانکار B-21 Raider؛ از قابلیت ها تا قیمت هر فروند
۱۰ بازیگر کونگ فو کار برتر تاریخ سینمای رزمی که نقشی کلیدی در محبوبیت این ژانر داشتند
۱۰ بازیگر کونگ فو کار برتر تاریخ سینمای رزمی که نقشی کلیدی در محبوبیت این ژانر داشتند
Rogue 1؛ جدیدترین پهپاد پرسه زن ارتش ایالات متحده با کلاهک های مختلف + ویدیو
Rogue 1؛ جدیدترین پهپاد پرسه زن ارتش ایالات متحده با کلاهک های مختلف + ویدیو
شکایت عکاسان از متا به‌خاطر استفاده از برچسب هوش مصنوعی روی تصاویر واقعی
شکایت عکاسان از متا به‌خاطر استفاده از برچسب هوش مصنوعی روی تصاویر واقعی
لیست قیمت محصولات سایپا برای تیرماه 1403 اعلام شد
لیست قیمت محصولات سایپا برای تیرماه ۱۴۰۳ اعلام شد
ویدیویی از قابلیت‌های ربات انسان‌نمای Alter3 با پشتیبانی از GPT-4 [تماشا کنید]
ویدیویی از قابلیت‌های ربات انسان‌نمای Alter3 با پشتیبانی از GPT-4 [تماشا کنید]
دانشمندان از دانه جو و چغندر قند، پلاستیک 100 درصد تجزیه‌پذیر ساخته‌اند
دانشمندان از دانه جو و چغندر قند، پلاستیک ۱۰۰ درصد تجزیه‌پذیر ساخته‌اند



  • خانه
  • تازه‌های روز
  • اجتماعی
  • فیلم و سریال
  • سرگرمی
  • سبک زندگی
  • سلامت
  • فناوری
  • ترفندها
  • کوییزها
  • تبلیغات

ثبت‌نام روزیاتو ورود روزیاتو

مطلب پیشنهادی

گلکسی S25 اولترا احتمالاً گران‌تر از نسل قبلی خود خواهد بود

ثبت بازخورد دیجیاتو موبایل تکنولوژی موبایل گلکسی S25 اولترا احتمالاً گران‌تر از نسل قبلی خود خواهد بود به‌دلیل قیمت بالاتر تراشه اسنپدراگون 8 الیت شاید پرچم‌دار بعدی سامسونگ گران‌تر باشد. نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۳۰ آبان ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی تداوم مهاجرت از ایکس؛ تعداد کاربران بلواسکای به 20 میلیون رسید 45 دقیقه قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.