ثبت بازخورد
- دیجیاتو
- فناوری ایران
- تکنولوژی
فناوری ایران معاون توسعه راهبردی فناپ: اسنپ و دیجیکالا اگر در ایران نبودند، یونیکورن میشدند
دومین پنل تخصصی در همایش فرصتهای ایران در عصر دیجیتال حول محور یونیکورنشدن در ایران برگزار شد.
نوشته شده توسط مهدیه اسماعیلی | ۲۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۱۵
در دیجیاتو ثبتنام کنید
جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
عضویت در دیجیاتو
تازههای تکنولوژی
- یک شبکه تلویزیونی هندی اولین مجری هوش مصنوعی خود را معرفی کرد [تماشا کنید] ۱۹ دقیقه قبل
- مدیرعامل دیجیکالا: منتظر اذن ورود به بورس هستیم ۱ ساعت قبل
- افشای تصویری از محافظ نمایشگر سری آیفون ۱۵؛ حاشیههای باریکتر نسخه پرو و جزیره پویا در تمام مدلها ۱ ساعت قبل
- گلکسی واچ ۶ کلاسیک در دست یکی از ستارگان فوتبال دیده شد ۲ ساعت قبل
- ردیت تاریخچه چتهای قبل از ۲۰۲۳ تمام کاربران خود را حذف کرد ۳ ساعت قبل
ویدئوی مرتبط
معاون توسه راهبردی فناپ با تأکید بر جبر جغرافیایی، اعتقاد دارد اگر شرکتهایی مانند دیجیکالا و اسنپ در خارج از ایران بودند، قطعاً یونیکورن میشدند. رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز ناهمواری مسیر ورود شرکتها به بورس، نبود سرمایهگذار، تحریمها و فقدان ارتباطات بین المللی را از جمله عوامل نبود یونیکورن در ایران دانست.
نخستین همایش فرصتهای اقتصاد دیجیتال ایران در نشستی با موضوع یونیکورنها در ایران، با حضور «کیوان جامهبزرگ»، معاون توسعه راهبردی فناپ، «نیما قاضی»، همبنیانگذار علیبابا، «حسین سلاحورزی»، رئیس اتاق بازرگانی تهران و «فرزین فردیس»، مدیرعامل سراوا، برگزار شد.
کیوان جامهبزرگ، معاون توسه راهبردی فناپ، ضمن تأکید بر اینکه جبر جغرافیایی باعث ازبینرفتن امید در بین فعالان میشود، گفت: «اگر شرکتهایی مانند دیجیکالا و اسنپ در خارج از ایران بودند قطعاً یونیکورن میشدند؛ اما در ایران با مشکلاتی مانند ورود به بورس مواجهاند.»
او با اشاره به «ترندیول» بهعنوان دکاکورن ترکیه ادامه داد: «در یک اقتصاد نرمال، شرکتهایی مانند دیجیکالا توانایی یونیکورنشدن را دارند، اما در اقتصاد بیثبات و کوچک تبدیلشدن به یونیکورن نیازمند جذب سرمایه خارجی و تعامل با بازار بینالمللی است.»
به باور او، در ایران ساده و بدیهیترین عوامل برای یونیکورنشدن شرکتها وجود ندارد.
«ایجاد یونیکورن نیازمند ریسک سرمایهگذاری است»
«نیما قاضی»، همبنیانگذار علیبابا، درباره داستان رشد علیبابا گفت: «امروز که داستان اسکیلآپ علیبابا را تعریف میکنم باید بگویم که ما یک بار این کار را کردهایم و پس از چند سال دوباره درحال انجام آن هستیم. ما در سال ۱۳۹۴، پس از مشورت با برادران محمدی دیجیکالا، تصمیم گرفتیم زیرساختهای خود را بیشتر کنیم. در آن روزها این اقدام نتیجه داد و خوشبختانه بازار، محصول را ما پذیرفت؛ تا جایی که در سال ۱۳۹۷ ارزش ما به ۱۰۰ میلیون دلار رسید.»
او همچنین ادامه داد: «پس از آن تصمیم گرفتم تجربیاتم را بهعنوان منتور در اختیار افراد تازهوارد در اکوسیستم قرار دهم؛ اما نشد. واقعیت این است که خود کارآفرینها نمیخواستند. یکسری از آنها با نقد جهان سرمایهداری مسائل را توجیه میکردند و عدهای هم امیدی برای تشکیل کسبوکار نداشتند.»
همبنیانگذار علیبابا با اشاره به اینکه برای ایجاد یونیکورن نیاز به ریسک سرمایهگذاری است، گفت: «ایجاد یونیکورن و بزرگکردن یک کسبوکار نیاز دارد که یک چیزهایی فدا شود. برای زندهماندن در این بازار رقابتی نیاز است بهرهوری و گاهی حتی رسیدن سریع به درآمد فدای رشد شود. مسئله اصلی این است که در این فضا چه کسی قرار است از بچهها حمایت کند؟»
قاضی پیرامون علت رشد علیبابا توضیح داد: «دلیل اصلی رشد ما هم در آن سالها این بود که بهواسطه قانونی که در برنامه ششم توسعه آورده شده بود، شرکتها میتوانستد خودشان نرخگذاری کنند. سوارشدن روی این موج باعث بزرگشدن علیبابا شد. اما متأسفانه همین قوانین نیز این روزها بهراحتی نقض میشوند. فیلترشدن شبکههای اجتماعی، اوضاع اینترنت و وضعیت رگولاتوری اجازه رشد را به شرکتها نمیدهد.»
او همچنین از اتفاقات شهریورماه سال گذشته بهعنوان سیلی یاد کرد که تمام تلاشهای افراد را با خود برد.
عوامل نبود یونیکورن در ایران
«حسین سلاحورزی»، رئیس اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به اینکه در بحث ایجاد یونیکورنها باید بحث ورود به بورس را نیز مطرح کنیم، گفت: «از ۷۵۳ شرکتی که در بورس وجود دارند، تنها ۳۶ شرکت ارزش بالای ۵۰ همت یا یک ملیارد دلار دارند. اینکه چرا شرکتها در ایران بزرگ نمیشوند، بخشی از آن به حاکمیت و بخشی به اوضاع اقتصادی ایران بازمیگردد. این روزها حتی برنامهریزی اقتصادی حتی در سطح خانوار هم سخت شده است، چه برسد به شرکتها.»
او ادامه داد: «دلیل دیگر به بحث تبادل با دنیا و قرارگرفتن در زنجیره ارزش اقتصاد بینالمللی بازمیگردد. حضور در این زنجیره تأمین یک ضرورت است. بحث تأمین مالی نیز از دیگر موانع بزرگنشدن شرکتها در ایران محسوب میشود.»
به گفته رئیس اتاق بازرگانی، ناهمواری مسیر ورود شرکتها به بورس، نبود سرمایهگذار و تحریمها از دیگر عوامل نبود یونیکورن در ایران است. البته شرکتها هم باید یکسری الزامات را رعایت کنند. متأسفانه در ایران برای تحقیقوتوسعه بهصورت جدی سرمایهگذاری صورت نمیگیرد. ضمن اینکه فقدان نیروی انسانی ماهر یکی دیگر از معضلات جدی این حوزه است.
«فرزین فردیس»، مدیرعامل سراوا نیز پیرامون مفهوم یونیکورن توضیح داد: «مسئله قابلتوجه درباره یونیکورنها این است که معمولاً در تعریف آن، ارزش یک میلیارد دلاری را در نظر میگیرند؛ درحالیکه خصوصی و بورسی بودن شرکت نیز از دیگر عواملی هستند که یک استارتاپ یک میلیارد دلاری را یونیکورن میکنند.»
به باور مدیرعامل سراوا، کشور چین توانسته است با بازسازی برند (ریبرندینگ)، تصویر جدیدی از اقتصاد این کشور را به دنیا ارائه دهد. چین در گذشته یک اقتصاد کارخانهمحور تلقی میشد اما امروزه همه آن را با شرکتهای تکنولوژیمحوری مانند علیبابا و تیکتاک میشناسند.
اسنپ دیجی کالا یونیکورن
مقالات و اخبار مرتبط
- بنیانگذاران دیجیکالا: ناامنی اقتصادی در پی فیلترینگ و اختلال اینترنت، بزرگترین ضربه را به اقتصاد دیجیتال زده است
- دیجیکالا در سال ۱۴۰۱: فعالیت بیش از ۳۰۸ هزار فروشنده در بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران
- تجربه استفاده از هوش مصنوعی در دیجیکالا: کمک به تسهیل امور کسبوکار
- معاون علمی رئیسجمهور: ۳ برنامه را برای ایجاد ۱۰ یونیکورن تا سه سال آینده در دستور کار قرار دادهایم
- دیجیپی با همکاری فارابی، در حوزه مدیریت ثروت فعالیت استراتژیک خود را آغاز میکند
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی
پیشنهادهای دیجیاتو
- اینترنت ایران از نقطه بدون بازگشت «V1» عبور کرده است
- مدیرعامل شاتل: مردم بیشتر از محدودیتها تحت فشار هستند تا قیمت اینترنت
- شرایط فروش مدیران خودرو؛ قیمت جدید محصولات مدیران خودرو برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد
- بررسی گلکسی اس ۲۳ و گلکسی اس ۲۳ پلاس؛ بهتر از اولترا؟
ورود به حساب کاربری
ساخت حساب کاربری
فراموشی رمز عبور