پژوهشی روی نیم میلیون طرفدار فوتبال، اثر هویت گروهی بر تصمیم‌گیری‌ها را نشان داد

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • علمی
  • میان رشته ای

تیم فوتبال علمی پژوهشی روی نیم میلیون طرفدار فوتبال، اثر هویت گروهی بر تصمیم‌گیری‌ها را نشان داد

مطالعه‌ای که روی صدها هزار طرفدار فوتبال انجام گرفته نشان می‌دهد که چگونه تعلق خاطر به یک هویت گروهی می‌تواند بر تصمیمات ما اثر بگذارد.

ایمان صاحبی نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • ایرانسل به مناسبت دهه فجر ۴۴ گیگابایت اینترنت رایگان هدیه می‌دهد ۵ ساعت قبل
  • هوش مصنوعی Stable Diffusion چیست و چگونه با آن تصویر بسازیم؟ ۶ ساعت قبل
  • روزیاتو: ماجرای سکوت ۵۰ ساله خلبان آمریکایی که طی یک روز ۴ جنگنده شوروی را ساقط کرد ۷ ساعت قبل
  • مایکروسافت و OpenAI خواستار لغو رسیدگی به شکایت کپی‌رایت علیه Copilot شدند ۷ ساعت قبل
  • ستاره‌اول موفق به دریافت تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران شد ۷ ساعت قبل
ویدئوی مرتبط

محققان به‌تازگی در مطالعه‌ای بر روی بیش از ۴۰۰ هزار طرفدار فوتبال از ۳۵ کشور به‌دنبال پاسخ این سؤال رفتند که چگونه تعلق خاطر به یک هویت گروهی، مثلاً طرفداری از یک باشگاه یا تولد در یک کشور، می‌تواند بر رفتار و تصمیم‌گیری‌های افراد تأثیر بگذارد.

پژوهشگران در مطالعه‌ای که نتایج آن در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است، دریافته‌اند که هویت ملی می‌تواند حمایت از افراد درون یک گروه را افزایش دهد، اما هویت باشگاهی چنین تأثیری نمی‌گذارد. افزون بر این، هواداران فوتبال معمولاً از بازیکنانی که باشگاه آن‌ها را ترک کرده‌اند، حمایت کمتری می‌کنند.

محققان می‌گویند عضویت در گروه‌های اجتماعی، افراد را در تقسیم‌بندی‌های «ما» و «آن‌ها» قرار می‌دهد. آن‌ها برای بررسی اثر این اتفاق بر رفتار مردم از یک اپلیکیشن پرطرفدار به‌نام Forza Football استفاده کردند و آزمایش خود را در نظرسنجی سالانه بهترین بازیکن دنیای فوتبال در سال ۲۰۱۸ انجام دادند.

پژوهشگران ۱۰ بازیکن را از ۱۰ باشگاه و ۱۰ ملیت مختلف انتخاب کردند و به سه شکل مختلف اطلاعات آن‌ها را به کاربران نشان دادند: نام و تصویر بازیکن، نام و تصویر به‌همراه ملیت بازیکن، و نام و تصویر به‌همراه باشگاه بازیکن. محققان همچنین به اطلاعات باشگاه موردعلاقه کاربران و ملیت آن‌ها دسترسی داشتند.

هویت گروهی ملی برای طرفداران اهمیت بیشتری دارد

آن‌ها در پایان نظرسنجی متوجه شدند که هویت ملی بازیکنان می‌تواند اثر مشخصی بر جانب‌داری از آن‌ها بگذارد. زمانی که نام و تصویر بازیکنان به‌همراه ملیت آن‌ها به کاربران ارائه شده بود، افراد حدود ۳.۶ درصد بیشتر از حالت عادی به آن‌ها رأی داده بودند.

از سوی دیگر اما ارائه نام باشگاهی که بازیکن در آن حضور داشت، تغییری بر تصمیم‌گیری کاربران نمی‌گذاشت. به‌عبارت دیگر، احتمال این که کاربران براساس ملیت مشترک خود به یک بازیکن رأی بدهند، بالا بود. اما حضور بازیکن در باشگاه موردعلاقه کاربر تأثیری روی نظر او در رأی‌گیری نمی‌گذاشت.

محققان می‌گویند علت تفاوت اثر باشگاه و ملیت در تصمیم‌گیری کاربران، احتمالاً تا حدی به نمود هر هویت بستگی دارد. طرفداران فوتبال معمولاً بازیکنان را نه با ملیت، بلکه با باشگاه‌شان می‌شناسند. در نتیجه، وقتی ملیت به‌عنوان عاملی برای ایجاد تمایز ارائه می‌شود، اثر بیشتری نسبت به باشگاه دارد.

تحقیق فوتبال

مقالات و اخبار مرتبط
  • کشف نقص باتری‌های لیتیومی حالت جامد؛ محققان به‌سمت تولید نسل بعدی باتری‌ها می‌روند
  • محققان استنفورد با استفاده از کامپیوتر رزبری پای یک اسکلت خارجی شبیه به کفش ساختند
  • نماینده مجلس از قول رئیس فدراسیون فوتبال: فصل آینده در لیگ برتر VAR خواهیم داشت
  • محققان: مصرف ماهی‌های چرب با کاهش ریسک بیماری‌های کلیوی رابطه دارد
  • پژوهشگران با کشف یک ژن ضدپیری، قلب موش‌ها را ۱۰ سال جوان کردند
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • نامه‌نگاری برای دریافت «اینترنت باز»؛ درخواست‌هایی مغایر با قانون اساسی
  • مدیرعامل دیجی‌کالا تغییر می‌کند
  • بررسی سامسونگ گلکسی تب S8 اولترا؛ بهترین و بزرگ‌ترین تبلت اندرویدی
  • شرایط فروش مدیران خودرو؛ قیمت جدید محصولات ام‌وی‌ام منتشر شد + جدول
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

دومین خودرو شیائومی، یک کراس‌اوور خواهد بود

ثبت بازخورد دیجیاتو اخبار خودرو خودرو اخبار خودرو دومین خودرو شیائومی، یک کراس‌اوور خواهد بود استقبال مناسب مشتریان نخستین محصول شیائومی در چین، باعث شده است تا پروژه دومین خودرو شیائومی نیز شکل بگیرد. نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی مشخصات ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت 59 دقیقه قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.