ثبت بازخورد
- دیجیاتو
- فناوری ایران
- تکنولوژی
فناوری ایران کاربران «کرفس» از شنبه شروع میکنند؛ نگاهی به گزارش سالانه این اپلیکیشن
گزارش سال «کرفس» میگوید بیش از ۶۷ هزار نفر خواستهاند با این اپلیکیشن لاغر شوند و حدود ۱۴ هزار نفر هم قصدشان چاقی بوده است.
نوشته شده توسط الیاس براهویی نژاد | ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۶:۴۷
در دیجیاتو ثبتنام کنید
جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
عضویت در دیجیاتو
تازههای تکنولوژی
- اپل احتمالاً با قراردادی ۱ میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را بهدست میآورد ۵۴ دقیقه قبل
- ادعای سفیر: «میرکارت» روسیه اواخر تابستان به ایران میآید ۵۹ دقیقه قبل
- جادوی ویرایش تصاویر؛ قابلیتهای هوش مصنوعی جدید فتوشاپ معرفی شد ۱ ساعت قبل
- مایکروسافت از مدلهای هوش مصنوعی Phi-3 رونمایی کرد؛ کوچک اما پیشرفته ۲ ساعت قبل
- جزئیات بیشتری از سیستم پرداخت ایکس منتشر شد: پلتفرمی برای تبدیلشدن به حساب بانکی ۲ ساعت قبل
ویدئوی مرتبط
انجمن آنهایی که میخواهند «از شنبه» سبک زندگی سالم و تناسب اندام داشته باشند، اعضای زیادی دارد، چون برنامهریزی گاهی کاری طاقتفرساست و شروع را تا شنبههای بعدی به تعویق میاندازد. اپلیکیشن «کرفس» ۱۰ سال است که با ایده آسانکردن این فرایند فعالیت میکند.
کرفس نخستین گزارش سالانه خود را منتشر کرده است که در این گزارش، برخی دادههای آن را مرور میکنیم.
تمرکز کاربران در شهرهای بزرگ
در سال ۱۴۰۲، بیش از ۷۰۰ هزار کاربر به جمع ۵ میلیون کاربر کرفس اضافه شدهاند. ۴۲ درصد از کاربران این اپلیکیشن ساکن شهر تهران هستند و شهرهای اصفهان، کرج، تبریز و شیراز دیگر شهرهایی هستند که بیشترین استقبال را از آن داشتهاند.
کرفس میگوید در تمام شهرهای کوچک و بزرگ ایران کاربر فعال دارد؛ بااینحال، آمارهای ارائهشده حاکی از تمرکز ۸۸ درصد کاربران در همان پنج شهر است که حدود نیمی از آنها هم ساکن تهران هستند.
کاربران کرفس از همان اعضای انجمن «از شنبه» هستند. «اولین روز و اولین شنبه بعد از تعطیلات نوروز» و «اولین روز و اولین شنبه بعد از ماه رمضان»، روزهایی بوده است که کاربران بیشترین هدفها را ثبت کردهاند. پنجشنبهها هم کمترین هدفها ثبت شده است.
سهم سهبرابری زنان از جمعیت کاربران
سهچهارم کاربران کرفس زنان هستند و فقط ۲۵ درصد کاربران مردان هستند. این نامتوازنبودن، اگرچه میتواند متأثر از طراحی برنامه و سیاستهای بازاریابی باشد، این ایده را نیز پیش میکشد که (با در نظر داشتن محدودیتهای این آمار) زنان بیشتر از مردان به تناسب اندام و سبک زندگی خود اهمیت میدهند؛ امری که از یکسو میتواند بیانگر توسعه فرهنگی جامعه باشد و از سوی دیگر، فشارهای اجتماعی بر بدن زنان و مردان را منعکس میکند.
جوانان ۲۵ تا ۳۵ ساله بیش از دیگران کرفس را انتخاب کردهاند. دختران و پسران زیر ۱۸ سال هم بهترتیب ۸ و ۶ درصد از کاربران کرفس هستند. جمعیت کاربران بالای ۶۵ سال این اپلیکیشن کمتر از یک درصد اعلام شده است.
وزن بیش از ۱۰۰ کیلویی ۲۷ درصد از کاربران مرد
بیشترین کاربران زن (۵۹ درصد) در بازه وزنی ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم و بیشترین کاربران مرد (۴۵ درصد) در بازه وزنی ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم هستند؛ اما با اینکه تنها ۳ درصد زنان کاربر وزنی بالای ۱۰۰ کیلوگرم دارند، ۲۷ درصد مردان وزنی بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم دارند که وزن ۷ درصد آنها بالای ۱۲۰ کیلوگرم بوده است.
این تفاوتها میتواند بیانگر استانداردهای اجتماعی وزن ایدهآل یا تفاوتهای ذهنی جنسیتها در اقدام برای تغییر سبک زندگی یا تناسب اندام باشد.
براساس شاخص توده بدنی (BMI)، حدود ۴۰ درصد کاربران مرد اضافه وزن دارند و ۳۴ درصد هم در سطح چاقی و چاقی مفرط قرار دارند. اضافهوزن در میان کاربران زن همان ۴۰ درصد است و ۲۱ درصد در سطح چاقی و چاقی مفرط قرار دارند.
تلاش اکثریت برای لاغرشدن
در کرفس رژیمهای غذایی مجزایی برای گیاهخواران درنظر گرفته شده است که حدود ۲۵ هزار کاربر گیاهخواری را انتخاب کردهاند. البته در اپلیکیشن کرفس و در گزارش سالانه آن، رژیم «گیاهخواری» در برابر رژیم «معمولی» آمده است و میتواند این انگاره را در کاربران بهوجود بیاورد که گیاهخواران «غیرمعمولی» هستند.
کرفس از حساسیت به میگو، باقلا و کدوسبز بهعنوان پرتکرارترین حساسیتهای غذایی کاربرانش نام برده است و رایجترین بیماریهای کاربران هم کبد چرب، کمکاری تیروئید و فشار خون بالا هستند.
در سال گذشته، کاربران بیش از ۵۵ میلیون غذا در برنامه ثبت کردهاند که ۲۱ هزار غذا را فقط یک کاربر ثبت کرده است. کاربران کرفس در این مدت بیشتر از ۲۴ میلیارد قدم پیادهروی را ثبت کردهاند و رکورددار این بخش، کاربری است که بیش از یک و نیم میلیون قدم پیادهروی کرده است.
هدف بیش از ۶۰ درصد کاربران کرفس کالریشماری بوده و باقی، برنامه غذایی را هدفگذاری کردهاند. بیش از ۶۷ هزار نفر خواستهاند با این اپلیکیشن لاغر شوند و حدود ۱۴ هزار نفر هم قصدشان چاقی بوده است. بدنسازی، راهرفتن معمولی روی سطح صاف و حلقه محبوبترین فعالیتهای ورزشی این کاربران بوده است.
محدودیتهای گزارش کرفس
گزارش کرفس دادهها و اطلاعات ارزشمندی درباره سبک زندگی و تناسب اندام در اختیار ما میگذارد؛ اما باید محدودیتهای آن را هم درنظر داشت. در گزارش آمده است: «با توجه به حجم بالای داده، بعضی از آمارها تخمینی هستند.»
برخی رتبهگذاریها و اطلاعات، مانند محبوبترین فعالیتهای ورزشی، بدون آمار آورده شده است. در مواردی هم آمار تنها به تفکیک جنسیت آمده و خبری از آمار تجمیعی نیست. جای اطلاعات زمینهای زیادی برای تحلیل دقیقتر در این گزارش خالی است.
نباید از یاد برد که اگرچه جمعیت آماری گزارش گسترده است اما نمیتوان دادههای منحصر به یک اپلیکیشن را به جامعه تعمیم داد؛ البته تهیهکنندگان این گزارش هم چنین ادعایی نکردهاند.
استارتاپ
مقالات و اخبار مرتبط
- وضعیت اکوسیستم استارتاپی در ۱۴۰۲؛ سرمایهای آمد و سرمایهای گریخت
- تریگ کمپ آموزش راهبری کسبوکار برگزار شد
- اُکالا رکورد روزانه فروش آنلاین محصولات سوپرمارکتی را شکست
- «اُفود» در یک ماه، ۲۰ درصد سفارش غذای آنلاین روزانه مشهد را به دست آورد
- هوش مصنوعی استارتاپ Writer میتواند برای تصاویر، محتوای متنی تولید کند
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی
پیشنهادهای دیجیاتو
- رئیس هیئتمدیره «همکاران سیستم» در مصاحبه با دیجیاتو: تا دو سال دیگر سرویس ابری هوش مصنوعی عرضه میکنیم
- در گفتوگو با مدیرعامل «نشان» بررسی شد: چرا مسیریاب نشان تبلیغات مکان-مبنا را آغاز کرد
- «پالایششکن» بهجای «فیلترشکن»: نه! زشتیها در بازی با کلمات تغییر هویت نمیدهند
- هک قوه قضاییه؛ نفوذ به سامانه مدیریت پروندههای قضایی؟
ورود به حساب کاربری
ساخت حساب کاربری
فراموشی رمز عبور