کارزار مخالفت با اینترنت طبقاتی به‌راه افتاد

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • فناوری ایران
  • تکنولوژی

فناوری ایران کارزار مخالفت با اینترنت طبقاتی به‌راه افتاد

امضاکنندگان این کارزار ضمن اعلام مخالفت شدید خود با اینترنت طبقاتی، پیمان بستند تا از این امکان استفاده نکنند.

مجتبی آستانه نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • نرم افزار اکسس چیست و دقیقاً چه کاربردهایی دارد؟ ۱ ساعت قبل
  • کوالکام شرکت Autotalks را تصاحب می‌کند؛ تولیدکننده تراشه‌های ایمنی برای بازار خودرو ۲ ساعت قبل
  • ایلان ماسک: اکانت‌های غیرفعال از توییتر حذف می‌شوند ۲ ساعت قبل
  • ایرانسل در اینوتکس ۲۰۲۳ حاضر می‌شود ۲ ساعت قبل
  • آپدیت نرم‌افزاری سری گلکسی S23 مشکل عکسبرداری HDR را برطرف می‌کند ۳ ساعت قبل

کاربران اینترنت و فعالین حوزه فضای مجازی و صنعت ICT با راه‌اندازی کارزاری، مخالفت خود را با اینترنت طبقاتی اعلام کردند؛ اینترنتی که بارها از زبان وزیر ارتباطات، نمایندگان مجلس، معاون فناوری رئیس‌جمهور و سایر مسئولان با نام‌های مختلفی همچون اینترنت ویژه، باز و حرفه‌ای مطرح شده است.

موضوع اینترنت طبقاتی پس از فیلترینگ گسترده‌ای که از مهرماه سال ۱۴۰۱ رخ داد، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است؛ اگرچه ایجاد دسترسی خاص به اینترنت برای اقشار مختلف موضوع تازه‌ای نیست، اما احتمال می‌رود که امسال عملی شود.

در همین راستا، کارزاری با عنوان «پیمان جمعی برای عدم استفاده از اینترنت طبقاتی» به‌راه افتاده است:

«ما امضاکنندگان این کارزار مخالفت شدید خود را با «اینترنت طبقاتی» تحت هر عنوانی نظیر اینترنت ویژه، اینترنت حرفه‌ای و… اعلام می‌داریم و پیمان می‌بندیم که از این امکان تبعیض‌آمیز استفاده نخواهیم کرد. ما نسبت به خطرات و تبعات استفاده از مواهب این آپارتاید نوین هشدار می‌دهیم و آن را نوعی رانت جهت تطمیع نخبگان و متخصصان جامعه می‌دانیم. همچنین تأکید می‌کنیم که دسترسی آزاد به اینترنت بدون فیلتر، به‌صورت برابر و برای همه، تحت قوانینی در چهارچوب حقوق بشر جهت حفظ حقوق کاربران و کسب‌وکارها، از حقوق بدیهی شهروندی است و هیچ‌کس حق ندارد با رویکردی قیم‌مآبانه تصمیم بگیرد که چه کسی حق استفاده از چه محتوا و خدماتی را دارد یا ندارد! ما، با هر شغل و هر سطح از تحصیلات، همه برابریم و همدلانه علیه تبعیض می‌ایستیم.»

شما نیز می‌توانید در این کارزار شرکت کنید و ضمن با امضاکنندگان هم‌مسیر شوید.

کارزار اینترنت طبقاتی

گفتنی است بحث اینترنت طبقاتی یا اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت در دولت سیزدهم برای اولین‌بار در تیرماه ۱۴۰۱ و از زبان وزیر ارتباطات مطرح شد. او در یک برنامه زنده تلویزیونی از رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها برای اقشار خاص همچون اساتید دانشگاه خبر داد.

پس از فیلترینگ گسترده در پاییز سال گذشته، برخی نمایندگان مجلس از لزوم ایجاد دسترسی متفاوت برای اقشار مختلف سخن گفتند. سپس ردپای اینترنت طبقاتی در آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها دیده شد و اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز با انتشار اعلامیه‌ای اظهار داشت اعضای این اتحادیه می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر بهره‌مند شوند.

معاونت حقوقی وزارت علوم نیز در نامه‌ای از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی خواست تا فهرست اعضای هیئت‌علمی خود را برای دریافت «اینترنت باز» یا همان بدون فیلتر ارسال کنند. پیشنهاد ارائه اینترنت باز به این اقشار در راستای جدیدترین مصوبه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه بود.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در ابتدای هفته به دیجیاتو اعلام کرد تا دو یا سه ماه آینده، امکان دسترسی به اینترنت حرفه‌ای برای فعالین دانش‌بنیان فراهم خواهد شد.

گفتنی است نهادهای مختلف صنفی همچون نصر تهران و انجمن تجارت الکترونیک مخالفت خود را با اینترنت طبقاتی اعلام کرده‌اند. کارشناسان نیز بر این باورند که چنین دسترسی‌های متفاوتی می‌تواند منجر به خشم عمومی شود.

اینترنت طبقاتی

مقالات و اخبار مرتبط
  • وزیر ارتباطات: درحال فراهم‌کردن اینترنت بدون فیلتر برای اساتید هستیم
  • مدیرعامل «باهمتا»: مخالفت با اینترنت طبقاتی یک مسئولیت اجتماعی است
  • وزیر ارتباطات: ارائه اینترنت با سطوح دسترسی متفاوت موضوع جدیدی نیست
  • وزیر ارتباطات: با تبعیض در دسترسی به اینترنت مخالفیم/ رفع فیلتر برای اساتید مصوبه کارگروه تعیین مصادیق است
  • درخواست نصر تهران از وزیر ارتباطات: فهرست فعالین IT خواستار اینترنت طبقاتی را اعلام کنید
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • مدیرعامل شاتل: مردم‌ بیش‌تر از محدودیت‌ها تحت فشار هستند تا قیمت اینترنت
  • شرایط فروش مدیران خودرو؛ قیمت جدید محصولات مدیران خودرو برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد
  • بررسی گلکسی اس ۲۳ و گلکسی اس ۲۳ پلاس؛ بهتر از اولترا؟
  • زندگینامه خوارزمی؛ از ریاضیات و جبر تا جغرافیا
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

ادورج تبلیغات همسان را در دسترس تمامی کسب‌وکارها قرار داد

ثبت بازخورد دیجیاتو فناوری ایران تکنولوژی فناوری ایران ادورج تبلیغات همسان را در دسترس تمامی کسب‌وکارها قرار داد تبلیغات همسان به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که به‌طور کامل با محتوای نمایش داده شده در بسترهای دیجیتال هماهنگ است. نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۳ آذر ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۵ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی اولین پیوند کاملاً رباتیک هر دو ریه‌ در جهان با موفقیت انجام شد 25 دقیقه قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.