ثبت بازخورد
- دیجیاتو
- خودرو
- آموزش خودرو
خودرو گرمکن صندلی خودرو چگونه کار میکند؟ + مشکلات رایج و راهکار حل آن
گرمکن صندلی یکی از آپشنهای رفاهی مرسوم در خودروهای امروزی است. این آپشن در مناطق سردسیر طرفداران بسیاری دارد، چرا که عملکرد آن همراه با بخاری میتواند محیطی مطبوع و دلچسب را برای سرنشینان فراهم …
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰
در دیجیاتو ثبتنام کنید
جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
عضویت در دیجیاتو
تازههای تکنولوژی
- جعبه ابزار: معرفی بهترین اپلیکیشنها برای پیگیری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ ۱ ساعت قبل
- روزیاتو: ۱۰ بازیکن برتر تاریخ فوتبال که هرگز در جام جهانی بازی نکردند؛ از اریک کانتونا تا ژرژ وهآ ۲ ساعت قبل
- بهترین بازیهای پلی استیشن ۴ که باید تجربه کنید ۲ ساعت قبل
- قابلیتهایی که احتمالاً تنها کاربران مدلهای پرو آیفون ۱۵ به آنها دسترسی پیدا خواهند کرد ۴ ساعت قبل
- بریتانیا تحقیقات جامع درباره انحصار اپل و گوگل بر بازار مرورگرهای موبایل را آغاز کرد ۵ ساعت قبل
گرمکن صندلی یکی از آپشنهای رفاهی مرسوم در خودروهای امروزی است. این آپشن در مناطق سردسیر طرفداران بسیاری دارد، چرا که عملکرد آن همراه با بخاری میتواند محیطی مطبوع و دلچسب را برای سرنشینان فراهم آورد. نوع فراگیرتر این آپشن، سیستم تهویه صندلی خودرو نام دارد که به طور همزمان قابلیتهای گرمکن و سردکن را ارائه میدهد. با این حال گرمکن صندلی خودرو همچنان نوع مرسوم این آپشن محسوب میشود
این روزها گرمکن صندلی خودرو به عنوان آپشن استاندارد در خودروهای میانرده محسوب میشود و حتی برخی خودروهای اقتصادی نیز به آن مجهز شدهاند. این سیستم عملکرد سادهای دارد و حتی نسخههای افترمارکت آن نیز در بازار عرضه شدهاند. فصل سرما آغاز شده است و مالکان خودروهایی که صندلی خودرویشان گرمکن دارد، تمایل به استفاده از آن خواهند داشت. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا آپشن گرمکن صندلی خودرو را به صورت مشروح مورد بررسی قرار دهیم.
اختراع گرمکن صندلی خودرو
ممکن است برای شما به عنوان مخاطب، جالب باشد که بدانید نخستین گرمکن صندلی توسط چه شرکتی معرفی شد. در بین انواع برندهای خودروسازی، دو برند مرسدس بنز از آلمان و کادیلاک از آمریکا همواره به عنوان مخترع انواع آپشنهای رفاهی و ایمنی شناخته میشوند و اکثر امکانات رفاهی امروزه نیز نخستین بار در خودروهای مرسدس بنز یا کادیلاک مورد استفاده قرار گرفته است.
اختراع سیستم گرمکن صندلی خودرو به رابرت ال بالارد نسبت داده میشود، کارمند جنرال موتورز که در سال ۱۹۵۱ این ایده را در محل کار خود مطرح کرد. اختراع بالارد در سال ۱۹۵۵ توسط دولت فدرال ثبت شد و از آن زمان جنرال موتورز توانست این آپشن را در اتومبیلهایش به کار گیرد.
نخستین خودرویی که آپشن گرمکن صندلی را در خود جای داد، کادیلاک فلیت وود مدل ۱۹۶۶ بود. پس از آن سایر خودروسازان لوکس نیز به استفاده از این آپشن روی آوردند و از اوایل قرن بیست و یکم این آپشن در خودروهای میانرده و اقتصادی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
اما چرا گرمکن صندلی خودرو به یک آپشن محبوب تبدیل شد؟ حقیقت این است که در روزهای سرد زمستان و شبهای سرد پاییزی، گرم شدن بدن از طریق انتقال حرارت به وسیله پوست راحتتر و سریعتر اتفاق میافتد. گرم شدن پوست موجب میشود تا حس گرما مدت بیشتری در جسم شما باقی بماند و بنابراین برای مدت طولانیتری قادر به رانندگی در سرما خواهید بود.
گرمکن صندلی خودرو چگونه کار میکند؟
فناوری مورد استفاده در گرمکن صندلی خودرو مشابه با فناوری گرم کنندهای است که در محصولاتی همچون سشوار، آب گرمکن و پتوهای برقی مورد استفاده قرار میگیرد. گرمکن صندلی از یک سیم پیچ الکتریکی دارای مقاومت تشکیل شده است که عملکرد گرمایشی را برعهده دارد. وظیفه این سیم پیچ، مقاومت در برابر جریان الکتریسیته است.
هنگامی که راننده گرمکن صندلی خودروی خود را فعال میکند، جریان الکتریسیته از طریق مدار به سوی سیم پیچ مقاومتی روانه میشود. مدار جریان گرمکن صندلی یک میدان مغناطیسی ضعیف ایجاد میکند تا شدت جریان ارسالی به سیم پیچ افزایش یابد.
سیستم گرمکن صندلی خودرو به ترموستات نیز مجهز است که مانع از گرم شدن بیش از حد صندلیها میشود. هنگامی که دمای سیم پیچ به حد خاصی رسید، سوییچ رله مدار قطع میشود و ارسال جریان برق به سوی سیم پیچ مسدود خواهد شد. این وضعیت تا زمانی که همچنان کلید گرمکن صندلی خودرو فعال باشد و دما در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد، ادامه خواهد یافت. اگر دما از سطح مشخصی پایینتر برود، مجددا سوییچ رله جریان برق را به سوی سیم پیچ مقاومتی ارسال خواهد کرد.
در حال حاضر دو نوع گرمکن صندلی در خودروهای موجود در بازار یافت میشود. نوع اول به صورت استاندارد در صندلیهای خودرو و زیر روکش تعبیه میشود. در صورتی که گرمکن صندلی استاندارد نیاز به تعمیر یا تعویض سیم پیچ داشته باشد، بایستی روکش صندلی به طور کلی برداشته شود. کنترل این نوع گرمکن به وسیله یک دکمه صورت میگیرد و دو سطح بالا (گرمای زیاد) و پایین (گرمای اندک) دارد. خودروسازان همراه با ارائه گرمکن صندلی خودرو، آپشن روکش چرمی صندلیها را نیز به مشتریان ارائه میدهند. دلیل ارائه این دو آپشن در کنار یکدیگر، توانایی بیشتر چرم در توزیع گرما نسبت به پارچه است.
نوع دیگر گرمکن صندلی به صورت افترمارکت در فروشگاههای لوازم جانبی فروخته میشود. این نوع گرمکن به صورت جداگانه روی صندلیها نصب میشود و با استفاده از جریان برق ۱۲ ولتی کار میکند. تعمیر و تعویض این نوع گرمکن به سادگی امکان پذیر است اما از نظر ملاحظات ایمنی تردیدهایی در مورد استفاده از آن وجود دارد.
نکات تکمیلی در مورد گرمکن صندلی خودرو
دکمه فعال کننده گرمکن صندلی خودرو معمولا در کنار دربها قرار دارد و همانطور که در قسمتهای قبل اشاره کردیم، دو سطح پایین و بالا را برای گرم کردن صندلیها ارائه میدهد. گرمکنهای صندلی اولیه تنها نشیمنگاه سرنشین را گرم میکردند اما نسخههای ارتقا یافته آنها پشتی صندلیها را نیز گرم میکند.
نکته جالب در خصوص گرمکن صندلی خودرو، علت اختراع آن است. این آپشن امروزه برای گرم کردن فضای داخلی خودرو و راحتی بیشتر سرنشینان مورد استفاده قرار میگیرد اما هدف اولیه از اختراع آن کمک به کاهش درد کمر بوده است! امروزه گرمکن صندلی به راننده و سرنشینان کمک میکند تا طی مدت کوتاهتری گرم شوند و بتوانند سریعتر به امور خویش بپردازند. علاوه بر صندلیها، برخی خودروها به گرمکن فرمان نیز مجهز شدهاند تا دستهای راننده را در فصل سرما گرم نگه دارند.
مشکلات گرمکن صندلی خودرو
بزرگترین مشکل گرمکن صندلی به خصوص از نوع افترمارکت، احتمال سوختن لباس یا پوست سرنشینان است. البته این ایراد شایع نیست و به ندرت رخ میدهد. بنابراین توصیه میکنیم اگر احساس میکنید که صندلی بیش از حد داغ شده است، آن را به همان روشی که روشن کردید خاموش نمایید.
همچنین افسانهای در مورد گرمکن صندلی وجود دارد. این افسانه میگوید که گرم کردن نشیمنگاه سرنشینان موجب ترشح هورمون هموروئید میشود. این افسانه صحت ندارد و تاکنون مدارک علمی برای اثبات آن ارائه نشدهاند.
تعمیرات گرمکن صندلی خودرو
گرمکن صندلی خودروها ممکن است به صورت کلی یا جزئی دچار ایراد شود. گاهی اوقات المنت حرارتی این سیستم میسوزد و بنابراین تمامی سامانه گرمکن به تعویض و تعمیر نیاز دارد. شایعترین ایراد این سیستم سوختن فیوزها است. بنابراین پیش از فرا رسیدن فصل سرما فیوزهای گرمکن صندلی را چک کنید تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنید.
دیگر مشکل مرسوم در سیستم گرمکن صندلی، یک سره شدن آن است. در این موقع گرمکن صندلی به طور دائم فعال است و هیچگاه خاموش نمیشود. برای حل این مشکل بهتر است تا از یک مکانیک خبره کمک بخواهید. گرمکن صندلی خودرو یک آپشن برقی است و تعمیر آپشنهای برقی به حساسیت بالایی نیاز دارد. از این رو اکیدا توصیه میکنیم که این سیستم را به صورت شخصی دستکاری نکنید تا از حوادث و پیشامدهای ناگوار جلوگیری به عمل آید.
سوالات رایج
گرمکن صندلی خودروها چگونه کار میکند؟
فناوری مورد استفاده در گرمکن صندلی خودرو مشابه با فناوری گرم کنندهای است که در محصولاتی همچون سشوار، آب گرمکن و پتوهای برقی مورد استفاده قرار میگیرد. گرمکن صندلی از یک سیم پیچ الکتریکی دارای مقاومت تشکیل شده است که عملکرد گرمایشی را برعهده دارد. وظیفه این سیم پیچ، مقاومت در برابر جریان الکتریسیته است.
شایعترین مشکل گرمکن صندلی خودروها چیست؟
شایعترین ایراد این سیستم سوختن فیوزها است. بنابراین پیش از فرا رسیدن فصل سرما فیوزهای گرمکن صندلی را چک کنید تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنید.
اگر گرمکن صندلی خودرویی یکسره شده و دائم فعال بود چه کنیم؟
در این موقع گرمکن صندلی به طور دائم فعال است و هیچگاه خاموش نمیشود. برای حل این مشکل بهتر است تا از یک مکانیک خبره کمک بخواهید. گرمکن صندلی خودرو یک آپشن برقی است و تعمیر آپشنهای برقی به حساسیت بالایی نیاز دارد. از این رو اکیدا توصیه میکنیم که این سیستم را به صورت شخصی دستکاری نکنید تا از حوادث و پیشامدهای ناگوار جلوگیری به عمل آید.
ایران خودرو بازار خودرو قیمت خودرو
مقالات و اخبار مرتبط
- وزارت صمت برای واردات خودروهای رنو، پژو و سیتروئن شرط تعیین کرد
- موتورسیکلت هم کالای لوکس شد؛ ۴۰۰ میلیون تومان برای یک موتور مجاز دو سیلندر!
- تولید موتور مشترک سایپا و ایرانخودرو قطعی شد؛ TU5 پلاس یا ME16 در سینه خودروهای جدید
- تعمیر تسلاهای تصادفی توسط جنرال موتورز؛ تجارت عجیب دو خودروساز رقیب!
- عرضه ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ در بورس؛ سود ۱۰۰ میلیون تومانی دلالان
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی
پیشنهادهای دیجیاتو
- شرایط فروش مدیران خودرو؛ فروش اقساطی سه مدل MVM X22 ،MVM X33 و MVM X55
- بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ ۴؛ گوشی تاشو برای همه
- دیجیتک؛ ناتینگ فون میتواند موفق شود؟
- نسخه جدید وبسایت دیجیاتو رونمایی شد
ورود به حساب کاربری
ساخت حساب کاربری
فراموشی رمز عبور