دانشمندان پاسخ می‌دهند: چگونه سرما باعث افزایش اشتها می‌شود؟

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • علمی
  • سلامت

افزایش اشتها در اثر سرما علمی دانشمندان پاسخ می‌دهند: چگونه سرما باعث افزایش اشتها می‌شود؟

دانشمندان علوم اعصاب مدارهایی را در مغز شناسایی کرده‌اند که باعث می‌شود پستانداران در مواجهه با سرما بیشتر به‌دنبال غذا باشند.

رضا زارع‌پور نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • پیش‌بینی کانترپوینت: اپل برای اولین بار یک سال کامل پرفروش‌ترین برند موبایل جهان می‌شود ۳ ساعت قبل
  • سری آیفون ۱۵ احتمالاً از شارژ سریع ۳۵ واتی پشتیبانی خواهد کرد ۴ ساعت قبل
  • جک دروسی حساب اینستاگرام خود را حذف کرد ۷ ساعت قبل
  • قابلیت جدید واتس‌اپ: ارسال تصاویر با کیفیت HD ۱۰ ساعت قبل
  • مایکروسافت ۳۰ شهریورماه رویداد ویژه‌ای برگزار می‌کند ۱۰ ساعت قبل
ویدئوی مرتبط

پستانداران وقتی در سرما قرار می‌گیرند انرژی بیشتری می‌سوزانند تا دمای بدن خود را حفظ کنند. این افزایش مصرف انرژی ناشی از سرما باعث افزایش اشتها و جستجوی غذا می‌شود. اما مکانیسم پشت این فرایند تا به حال مشخص نبود. حالا دانشمندان توده‌ای از نورون‌ها را شناسایی کرده‌اند که به‌عنوان «کلید» این رفتار در موش‌ها عمل می‌کند.

قرارگیری در معرض سرما باعث می‌شود بدن انرژی بیشتری بسوزاند. به همین دلیل، غوطه‌وری در آب سرد یا دیگر گونه‌های «سرما درمانی» روش‌هایی هستند که برای کاهش وزن و بهبود سلامت متابولیسم استفاده می‌شوند. یکی از مشکلات این روش‌ها این است که سرما اشتها را نیز افزایش می‌دهد. در نتیجه اثر کاهش وزن می‌تواند با مصرف غذای بیشتر خنثی شود.

دانشمندان مشاهده کرده‌اند که پس از شروع کاهش دما، موش‌ها بعد از گذشت شش ساعت رفتار غذاجویانه خود را افزایش دادند. این یعنیاین تغییر در اشتها تنها به‌دلیل کاهش دما نیست.

با روش‌های پاکسازی کامل بافت مغز و ذره‌بینی صفحات نوری، پژوهشگران فعالیت نورن‌ها را در شرایط سرد و گرم مقایسه کردند. با این که در سرما فعالیت نورون‌ها در اکثر نواحی مغز کمتر بود، بخش‌هایی از ناحیه تالاموس فعالیت بیشتری داشت.

آن‌ها در نهایت به ناحیه‌ای به‌نام هسته خنجری در تالاموس میانی رسیدند. دقیقاً پیش از این که موش‌ها شروع به یافتن غذا کنند، فعالیت این ناحیه افزایش می‌یافت. فعالیت موش‌ها حتی با کاهش غذای در دسترس بیشتر نیز می‌شد. این نشان می‌دهد که این سیگنال به کاهش انرژی ناشی از سرما واکنش نشان می‌دهد، نه خود سرما.

وقتی پژوهشگران این نورون‌ها را به‌صورت مصنوعی فعال کردند، رفتار غذاجویانه موش‌ها، و نه هیچ رفتار دیگری در آن‌ها، افزایش یافت. همچنین با کاهش مصنوعی فعالیت این نورون‌ها، این رفتار نیز در موش‌ها کم‌رنگ‌تر شد. این آثار تنها در شرایط سرد مشاهده شدند. این یعنی سرما سیگنال‌هایی مجزا اما لازم برای افزایش اشتها فراهم می‌کنند.

دانشمندان همچنین نشان دادند که نورون‌های هسته خنجری با هسته اکومبِنس ارتباط دارند. این ناحیه به‌علت نقش خود در تولید سیگنال‌های پاداش و بیزاری برای کنترل رفتار، از جمله رفتار تغذیه‌ای، شناخته می‌شود.

دانشمندان امیدوارند که این نتایج کاربردهایی بالینی داشته باشند. این پتانسیل وجود دارد که با مسدود کردن مکانیسم افزایش اشتها در شرایط سرد بتوان کارایی روش‌های سرما درمانی را افزایش داد. به این ترتیب می‌توان راهی مطمئن‌تر برای کاهش و کنترل وزن داشت.

مغز

مقالات و اخبار مرتبط
  • دانشمندان الگوی پنهان آگاهی را در مغز بیماران به کما رفته، شناسایی کردند
  • دانشمندان با کمک هوش مصنوعی، از روی امواج مغزی، آهنگ گروه پینک فلوید را بازسازی کردند
  • مطالعه جدید: بیماری‌های روانی اندازه مغز را تغییر می‌دهند
  • محققان: مواجهه با سرب در کودکی با افزایش رفتارهای مجرمانه در بزرگسالی ارتباط دارد
  • نمونه اولیه تراشه هوش مصنوعی IBM؛ کاهش مصرف انرژی با الهام از مغز انسان
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • بررسی سامسونگ گلکسی A54؛ میان‌رده در حد پرچمدار
  • اینترنت ایران از نقطه بدون بازگشت «V1» عبور کرده است
  • مدیرعامل شاتل: مردم‌ بیش‌تر از محدودیت‌ها تحت فشار هستند تا قیمت اینترنت
  • شرایط فروش مدیران خودرو؛ قیمت جدید محصولات مدیران خودرو برای سال ۱۴۰۲ اعلام شد
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

ادورج تبلیغات همسان را در دسترس تمامی کسب‌وکارها قرار داد

ثبت بازخورد دیجیاتو فناوری ایران تکنولوژی فناوری ایران ادورج تبلیغات همسان را در دسترس تمامی کسب‌وکارها قرار داد تبلیغات همسان به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که به‌طور کامل با محتوای نمایش داده شده در بسترهای دیجیتال هماهنگ است. نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۳ آذر ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۵ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی اولین پیوند کاملاً رباتیک هر دو ریه‌ در جهان با موفقیت انجام شد 25 دقیقه قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.