جریمه زیست محیطی خودروسازان، خسارتی که از جیب مصرف‌کننده پرداخت می‌شود!

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • اخبار خودرو
  • خودرو

جریمه زیست محیطی اخبار خودرو جریمه زیست محیطی خودروسازان، خسارتی که از جیب مصرف‌کننده پرداخت می‌شود!

جریمه زیست محیطی یکی از عوارض جدیدی است که دولت بر خودروسازان اعمال کرده است.

مرتضی قانع نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • یوتوب از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدیدی ازجمله امکان دوبله‌کردن ویدیوها رونمایی کرد ۲ ساعت قبل
  • سرفیس گو ۴ با پردازنده قدرتمندتر از راه رسید ۳ ساعت قبل
  • هوش مصنوعی DALL E-3 به بینگ چت می‌آید ۴ ساعت قبل
  • مایکروسافت از سرفیس لپ‌تاپ استودیو ۲ با پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل رونمایی کرد ۴ ساعت قبل
  • سرفیس لپ‌تاپ گو ۳ با قیمت پایه ۷۹۹ دلار معرفی شد ۴ ساعت قبل

تعیین عوارض مربوط به آلایندگی خودروها، از سال‌ها پیش در اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی انجام می‌شود. این عوارض که به جریمه زیست محیطی شهرت دارد، براساس میزان گازهای آلاینده خروجی از اگزوز یک خودرو تعیین می‌شود. هر چقدر یک خودرو آلایندگی بیشتری تولید کند، جریمه تعیین شده برای آن بیشتر خواهد بود. به همین دلیل است که خودروهای کوچک و کم‌مصرف، از اقبال بیشتری در قاره سبز برخوردار هستند. این جریمه خودروسازان را تشویق می‌کند تا خودروهایی پاک‌تر و مدرن‌تر تولید کنند. با این حال وضع جریمه زیست محیطی بر خودروسازان ایرانی چه نتایجی خواهد داشت؟

جریمه زیست محیطی خودروسازان یا مصرف‌کنندگان؟

براساس مصوبه هیات وزیران وزیران در خصوص آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده ٣ قانون ساماندهی صنعت خودرو، دولت مجاز به دریافت عوارض آلایندگی از خودروسازان خواهد بود. این عوارض بر اساس تبصره ماده ٣ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ٢٨ آبان ماه ١۴٠٠ مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شود. براساس این مصوبه، دولت مجاز است تا نسبت به وضع عوارض پلکانی بر دارندگان خودروهای پرمصرف براساس تشخیص سازمان استاندارد اقدام کند. عوارض و جریمه دریافتی از این طرح نیز به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز خواهند شد. جریمه زیست محیطی خودروها پس از پرداخت به ارائه تسهیلات بانکی جهت گسترش حمل‌ونقل عمومی اختصاص خواهد یافت. آیین‌نامه اجرایی این تبصره حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود. این آیین‌نامه پس از آن نیز به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

همچنین بخوانید: عوارض آلایندگی اجباری شد؛ مالیات جدید برای تردد با خودرو در کلانشهرهای آلوده ایران

بنابر آیین‌نامه فوق، دولت مجاز است تا از خودروسازان به ازای آلایندگی بیشتر یا مصرف سوخت بالاتر از حد مجاز، جریمه دریافت کند. بنابراین خودروسازان می‌توانند همچنان پیشرانه‌های قدیمی را در خط تولید نگه دارند، به شرط آن‌که جریمه زیست محیطی را بپردازند. نتیجه مستقیم اجرای این آیین‌نامه، افزایش قیمت خودروهای داخلی خواهد بود. خودروهای داخلی سال‌ها است که با استفاده از پیشرانه‌های قدیمی به تولید می‌رسند و به دلایل مختلف همچون تحریم و زیان‌دهی خودروسازان، امکان به‌روزرسانی گسترده آن‌ها وجود ندارد. بنابراین وضع جریمه زیست محیطی برای خودروهای آلاینده، تنها مصرف‌کننده واقعی را متضرر خواهد کرد و تغییر خاصی در شرایط تولید خودرو پدید نمی‌آورد.

محیط زیست

مقالات و اخبار مرتبط
  • پژوهشگران: نی‌های کاغذی حاوی مواد سمی بالقوه برای انسان و محیط‌زیست هستند
  • پژوهشگران: بیشتر حیات زمین زیر خاک زندگی می‌کنند!
  • وزارت کشاورزی آمریکا مجوز فروش گوشت آزمایشگاهی را صادر کرد
  • مطالعه جدید: دیدن مگس‌های مرده باعث می‌شود مگس‌های دیگر زودتر بمیرند
  • از کاوش در دنیای زیر آب تا فوران آتشفشان؛ برندگان مسابقه عکاسی از مناظر ۲۰۲۲ اعلام شدند
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • اختصاصی: نوکیا در ایران به دلیل مونتاژ بدون مجوز موبایل‌هایش شکایت کرد
  • اپل روزانه میلیون‌ها دلار برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی هزینه می‌کند
  • بررسی سامسونگ گلکسی A54؛ میان‌رده در حد پرچمدار
  • اینترنت ایران از نقطه بدون بازگشت «V1» عبور کرده است
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

اتفاق عجیب در چین: ربات کوچک ۱۲ ربات بزرگ را ربود! [تماشا کنید]

ثبت بازخورد دیجیاتو کیان تکنولوژی کیان اتفاق عجیب در چین: ربات کوچک ۱۲ ربات بزرگ را ربود! [تماشا کنید] در این ویدیو، ربات کوچک از دیگر ربات‌ها سوال می‌کند که چرا به خانه نمی‌روند و آن‌ها نیز به دنبالش از نمایشگاه خارج می‌شوند. نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱ آذر ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی اوپو فایند X8‌ و X8 پرو وارد بازار جهانی شدند 2 ساعت قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.