جنگ سرد قیمت خودرو بین شورای رقابت و خودروسازان؛ بازهم مشتریان متضرر شدند

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • اخبار خودرو
  • خودرو

قیمت خودرو اخبار خودرو جنگ سرد قیمت خودرو بین شورای رقابت و خودروسازان؛ بازهم مشتریان متضرر شدند

قیمت خودرو بازهم به محل مناقشه بین خودروسازان، وزارت صمت و شورای رقابت تبدیل شده است. این جنگ مشتریان را متضرر می‌کند.

مرتضی قانع نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۱۰ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • گزارش عملکرد ویپاد: اعطای ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد به سه میلیون کاربر ۳ ساعت قبل
  • روزیاتو: ۱۵ فیلم بلاک باستری که در کمترین زمان به فروش بیش از یک میلیارد دلار در گیشه رسیدند ۴ ساعت قبل
  • گوگل لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک پلاس را معرفی کرد؛ سخت‌افزار قوی‌تر با نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر [تماشا کنید] ۶ ساعت قبل
  • مدیرعامل تسکو: نه از این دولت و نه دولت قبلی، تسهیلاتی دریافت نکردیم ۷ ساعت قبل
  • بانک مرکزی: برنامه‌ای برای استفاده از کارت ملی در شبکه پرداخت نداریم ۷ ساعت قبل

خودروسازان بزرگ یعنی ایران‌خودرو و سایپا، توقع داشتند قیمت خودرو پس از سپری‌شدن بازه سه‌ماهه از سوی شورای رقابت افزایش پیدا کند. بااین‌حال، شورای رقابت تاکنون در مقابل افزایش بهای خودرو مقاومت کرده است. نتیجه این مقاومت، ایجاد یک جنگ سرد سه‌جانبه بین شورای رقابت، وزارت صمت و خودروسازان است.

هرکدام از خودروسازان روش متفاوتی را برای برخورد با شیوه قیمت‌گذاری دستوری برگزیده‌اند. سایپا به بهانه نصب آپشن‌های جدید، قیمت خودروهایش را به‌صورت دوره‌ای افزایش می‌دهد و بهای محصولاتش را به نرخ بازار نزدیک می‌کند. در سوی مقابل، ایران‌خودرو محصولاتش را با تأخیر چندماهه به دست مشتریان می‌رساند. بنابر اطلاعاتی که تاکنون به دست رسانه‌ها رسیده است، این دو خودروساز در مرحله سوم عرضه یکپارچه خودرو نیز حضور ندارند.

همچنین بخوانید: مرحله سوم سامانه یکپارچه با چه خودروهایی برگزار می‌شود؟

شورای رقابت علاوه بر خودروسازان، از جانب وزارت صمت نیز تحت فشار قرار دارد. تیم جدید وزارت صمت اعتقادی به قیمت‌گذاری دستوری و حضور شورای رقابت در بازار خودرو ندارد. این تیم مخالفت خود با قیمت‌گذاری شورای رقابت و همچنین سامانه یکپارچه عرضه خودرو را به روش‌های مختلف نشان داده است.

برنده جنگ سرد قیمت خودرو را تعیین می‌کند!

درنهایت سومین اهرم فشار بر شورای رقابت، از سوی مصرف‌کنندگان اعمال می‌شود. درحال‌حاضر مسئولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده شورای رقابت قرار دارد. مصرف‌کنندگان خودرو نیز این شورا و سازوکار طراحی‌شده توسط آن را مقصر نابسامانی بازار خودرو می‌دانند. درصورتی‌که مشتریان از مرحله سوم سامانه یکپارچه استقبال نکنند، فشارها بر شورای رقابت برای کناره‌گیری از بازار خودرو افزایش خواهد یافت.

درحال‌حاضر این تفکر که قیمت خودرو باید آزاد شود، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. مصرف‌کنندگان نیز ترجیح می‌دهند تا به‌جای خرید خودروهایی با قیمت دستوری و با موعد تحویل طولانی‌مدت، اتومبیل‌ها را با قیمت آزاد و در زمان کوتاه تحویل بگیرند. هم‌زمان با آغاز جنگ سرد در حوزه قیمت خودرو و عدم تحویل به‌موقع اتومبیل‌های ثبت‌نامی از سوی مشتریان، بهای خودرو در بازار روند صعودی پیدا کرده است.

قیمت خودرو

مقالات و اخبار مرتبط
  • خودروهای ایرانی، ارزان در جهان و گران در ایران!
  • شرایط فروش مکث تیارا با قیمت جدید اعلام شد + جدول شهریور ۱۴۰۲
  • افزایش قیمت خودرو به‌شکل رسمی؛ روندی که آغاز شده است
  • یک بام و دو هوای تعیین قیمت خودرو
  • نگاهی به قیمت خودروهای چینی در بازار + جدول قیمت شهریورماه ۱۴۰۲
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • اختصاصی: نوکیا در ایران به دلیل مونتاژ بدون مجوز موبایل‌هایش شکایت کرد
  • اپل روزانه میلیون‌ها دلار برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی هزینه می‌کند
  • بررسی سامسونگ گلکسی A54؛ میان‌رده در حد پرچمدار
  • اینترنت ایران از نقطه بدون بازگشت «V1» عبور کرده است
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

ادورج تبلیغات همسان را در دسترس تمامی کسب‌وکارها قرار داد

ثبت بازخورد دیجیاتو فناوری ایران تکنولوژی فناوری ایران ادورج تبلیغات همسان را در دسترس تمامی کسب‌وکارها قرار داد تبلیغات همسان به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که به‌طور کامل با محتوای نمایش داده شده در بسترهای دیجیتال هماهنگ است. نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۳ آذر ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۵ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی اولین پیوند کاملاً رباتیک هر دو ریه‌ در جهان با موفقیت انجام شد 25 دقیقه قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.