انتشار آمار فروردین ۱۴۰۳ شاپرک: «سپ» از «به‌پرداخت ملت» جلو زد

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • فناوری ایران
  • تکنولوژی

فناوری ایران انتشار آمار فروردین ۱۴۰۳ شاپرک: «سپ» از «به‌پرداخت ملت» جلو زد

ارزش حقیقی تراکنش‌ها در این شبکه در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نسبت به اسفندماه ۱۴۰۲ به میزان ۳۱.۷۷ درصد کاهش یافته است.

ایمان بیک نوشته شده توسط ایمان بیک | ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۵

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • «اسنپ‌کلینیک»؛ نسخه اسنپ‌دکتر برای ایرانیان خارج از کشور معرفی می‌شود ۲۸ دقیقه قبل
  • سناتورهای آمریکا خواستار بودجه ۳۲ میلیارد دلاری برای پیشبرد هوش مصنوعی شدند ۵۴ دقیقه قبل
  • زمان عرضه نسل دوم و سوم پردازنده‌های اسنپدراگون X کوالکام فاش شد ۵۴ دقیقه قبل
  • اپل بالاخره بخش تنظیمات سلامت باتری را به آیپد پرو و ایر ۲۰۲۴ اضافه کرد ۳ ساعت قبل
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل ویژه روز جهانی ارتباطات ۴ ساعت قبل

براساس گزارش فروردین‌ماه ۱۴۰۳ «شرکت شاپرک»، آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شبکه پرداخت الکترونیکی نسبت به اسفندماه گذشته کاهشی طبیعی نشان می‌دهد، اما نسبت به یک سال قبل در همین مدت شاهد افزایش در این آمارها هستیم.

به گزارش شاپرک، در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ بیش از ۳ میلیون و ۹۱۸ هزار تراکنش با ارزش ۹۷۲۹ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده است که نسبت به ماه مشابه در سال قبل به‌ترتیب ۶.۰۷ درصد و ۱۸.۴۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کاهش ارزش تراکنش‌ها

این گزارش نشان می‌دهد که ارزش حقیقی تراکنش‌ها در این شبکه در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نسبت به اسفندماه ۱۴۰۲ به میزان ۳۱.۷۷ درصد کاهش یافته است. این رقم، ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون درنظر گرفتن نرخ تورم را نشان می‌دهد و درصورت لحاظ تورم ۲.۶۵ درصدی ماهانه، ارزش اسمی تراکنش‌ها کاهشی معادل ۲۹.۹۷ درصد خواهد داشت.

گزارش شاپرک، میزان تورم نقطه به نقطه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل را ۳۰.۹ درصد اعلام کرده است. تغییر نقطه به نقطه ارزش حقیقی تراکنش‌های این شبکه نیز کاهشی ۹.۴۹ درصدی داشته است.

کارتخوان‌های فروشگاهی در صدر

در مورد تعداد ابزارهای پذیرش نیز در فروردین‌ماه امسال شاهد رشد ۳۴ درصدی ابزار پذیرش اینترنتی و ۱۰ درصدی کارتخوان‌های فروشگاهی بوده‌ایم. درحالی‌که تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی کاهشی ۱۷ درصدی داشته است.

در این میان، سهم بازار کارتخوان‌های فروشگاهی در بین این ابزارها ۸۹.۹۶ درصد و سهم ابزار پذیرش اینترنتی ۹.۹۸ درصد بوده است. کمترین سهم از نظر تعداد نیز به ابزار پذیرش موبایلی با ۵ صدم درصد مربوط می‌شود.

کارتخوان‌های فروشگاهی از نظر تعداد تراکنش‌ها نیز با ۹۱.۵۳ درصد در رتبه نخست قرار دارند. ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی نیز به ترتیب در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

براساس این گزارش، بیشترین حجم شبکه پرداخت الکترونیک کارتی مربوط به خرید کالا و خدمات با سهم ۸۹.۳۵ درصدی بوده و پرداخت قبوض و خرید شارژ تلفن همراه و مانده‌گیری نیز رده‌های بعدی را در اختیار دارند.

آمار شاپرک نشان می‌دهد بیش از ۳ میلیارد و ۳۹۵ میلیون تراکنش‌ با مبلغ کمتر از ۶ میلیون ریال روی ابزار کارتخوان فروشگاهی انجام شده و به این ترتیب ۹۴.۶۹ درصد تراکنش‌های این ابزار، تراکنش‌های کمتر از ۶۰۰ هزار تومان بوده است. ۹ صدم درصد تراکنش کارتخوان‌ها بالای ۲۰ میلیون تومان بوده و باقی تراکنش‌ها نیز بین ۶۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان بوده است.

سپ؛ پیشتاز PSPها

در بخش دیگری از این گزارش ماهانه، عملکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) بررسی شده است.

آمار شاپرک نشان می‌دهد که شرکت «پرداخت الکترونیک سامان (سپ)» ۲۱.۵ درصد از کل سهم مبلغی تراکنش‌ها در حوزه پرداخت الکترونیک کارتی را در اختیار داشته و از این حیث عملکردی موفق‌تر از سایر PSPها داشته است. «به‌پرداخت ملت» با ۱۹.۶۴ درصد و «تجارت الکترونیک پارسیان» با ۱۰.۸۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به این ترتیب سپ موفق شده است در عملکرد یک سال گذشته جای به‌پرداخت ملت را بگیرد.

درعین‌حال در ماه فروردین امسال شرکت پرداخت الکترونیک سامان با پوشش ۱۸.۷۵ و ۳۴.۵۴ درصدی به‌ترتیب از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی و ابزار پذیرش اینترنتی، بالاترین سهم را در اختیار گرفته و شرکت به پرداخت ملت از مبالغ ابزار پذیرش موبایلی نیز با پوشش ۴۸.۰۹ درصدی دارای بالاترین سهم بوده است.

متن کامل گزارش ماهانه شاپرک را می‌توانید در این آدرس بخوانید.

گزارش مالی

مقالات و اخبار مرتبط
  • انتشار گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲؛ فروش «پستکس» ۵ برابر شد
  • شرکت WeWork احتمالاً هفته آینده اعلام ورشکستگی می‌کند؛ سقوط قابل‌توجه سهام
  • سود خالص سال ۱۴۰۱ رایتل با کاهش ۸۰ درصدی، به ۲۹ میلیارد تومان رسید
  • فروش اپل برای سومین فصل متوالی کاهش یافت؛ عملکرد خوب سرویس‌های اشتراکی
  • صورت‌های مالی شرکت سرزمین هوشمند پاد منتشر شد: سود خالص ۴۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۱
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • مقایسه گلکسی S24 اولترا با وان‌پلاس ۱۲؛ رقابت نفس‌گیر
  • بررسی وان‌پلاس ۱۲؛ غول‌کش بی‌ادعا
  • انتشار آئین‌نامه دولت برای حمل و توزیع آنلاین دارو؛ فروش خط قرمز است
  • رئیس هیئت‌مدیره «همکاران سیستم» در مصاحبه با دیجیاتو: تا دو سال دیگر سرویس ابری هوش مصنوعی عرضه می‌کنیم
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

ادورج تبلیغات همسان را در دسترس تمامی کسب‌وکارها قرار داد

ثبت بازخورد دیجیاتو فناوری ایران تکنولوژی فناوری ایران ادورج تبلیغات همسان را در دسترس تمامی کسب‌وکارها قرار داد تبلیغات همسان به شکلی از تبلیغات گفته می‌شود که به‌طور کامل با محتوای نمایش داده شده در بسترهای دیجیتال هماهنگ است. نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۳ آذر ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۵ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی اولین پیوند کاملاً رباتیک هر دو ریه‌ در جهان با موفقیت انجام شد 25 دقیقه قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.