وضعیت نامناسب حمل‌ونقل ریلی کشور و زیان انبوه شرکت‌های مسافربری

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • اخبار خودرو
  • خودرو

حمل‌ونقل ریلی اخبار خودرو وضعیت نامناسب حمل‌ونقل ریلی کشور و زیان انبوه شرکت‌های مسافربری

علت بروز مشکل در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور، قیمت‌گذاری دستوری برای شرکت‌های خصوصی است که کاهش سوددهی آن‌ها را در پی دارد.

مرتضی قانع نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۲۱ تیر ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • مایکروسافت یک مدل هوش مصنوعی تولید گفتار خارق‌العاده اما خطرناک ساخته است ۳ ساعت قبل
  • گلکسی واچ ۷ و واچ اولترا سامسونگ می‌توانند سن بیولوژیکی کاربران را اندازه‌گیری کنند ۵ ساعت قبل
  • بلومبرگ: اپل به افزایش ۱۰ درصدی فروش سری آیفون ۱۶ امید دارد ۸ ساعت قبل
  • هشدار اپل به کاربران آیفون در ۹۸ کشور: مراقب حمله جاسوس‌افزارها باشید ۹ ساعت قبل
  • راه زیادی تا دیجیتالی‌ شدن منابع انسانی در پیش داریم ۹ ساعت قبل

مدتی پیش در دیجیاتو، به بررسی وضعیت نامناسب حمل‌ونقل جاده‌ای کشور پرداختیم. تعداد اتوبوس‌های فعال در مسیرهای بین‌شهری به شدت کاهش یافته است و اتوبوس‌های باقی‌مانده نیز فرسوده شده‌اند. به نظر می‌رسد این وضعیت نامناسب در بخش حمل‌ونقل ریلی نیز وجود دارد.

علت بروز مشکل در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور، قیمت‌گذاری دستوری برای شرکت‌های خصوصی است. قطارهای مسافربری از سال ۱۳۸۳ به تدریج در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته‌اند اما قیمت بلیط قطار به‌صورت دستوری تعیین می‌شود. ثبات قیمت بلیط قطار در زمانی که قیمت‌ها به‌صورت روزانه رشد می‌کنند، کاهش سوددهی شرکت‌های فعال در این حوزه را در پی دارد. در نتیجه روز‌به‌روز تعداد واگن‌های فعال در مسیرهای حمل مسافر ریلی کاهش می‌یابد.

همچنین بخوانید:‌ کاهش چشمگیر تعداد اتوبوس‌های بین‌شهری؛ حمل‌ونقل از همیشه سخت‌تر می‌شود!

وضعیت نامناسب حمل‌ونقل ریلی کشور را می‌توان از شرایط پیش‌فروش بلیط قطار متوجه شد. بسیاری از متقاضیان واقعی به هیچ عنوان نمی‌توانند بلیط قطار را هنگام عرضه بخرند. بلیط‌ها در مقایسه با تقاضا بسیار کم هستند و به همین دلیل در زمانی کوتاه به فروش می‌رسند. متقاضیان نیز ناچارند برای تهیه بلیط قطار، از راه‌های دیگری اقدام کنند.

کاهش چشمگیر واگن‌های فعال در سیستم حمل‌ونقل ریلی

به گفته «ابوالقاسم سعیدی»، دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری کشور در اسفند ۱۴۰۲، تعداد واگن‌های حمل مسافر در راه‌آهن ایران حدود هزار دستگاه است. وجود این تعداد واگن برای جمعیت ۸۴ میلیونی ایران، به هیچ عنوان پاسخگو نخواهد بود. سعیدی در اظهارات خود اعلام کرد تعداد واگن‌های حمل مسافر سیستم حمل‌ونقل ریلی ایران طی سالیان اخیر نصف شده است. تعدادی واگن اضافه نیز در کشور وجود دارد که به دلیل نبود لوکوموتیو دیزلی کافی، امکان استفاده از آن‌ها فراهم نیست.

حمل‌ونقل ریلی

در کنار تعداد ناکافی واگن‌ها، شرکت‌های فعال در حوزه حمل مسافر نیز به شدت زیان‌ده شده‌اند. این شرکت‌ها از زیان ۸۰۰ میلیارد تومانی سخن می‌گویند که در برخی اظهارنظرها تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیز افزایش یافته است. عدم سوددهی شرکت‌های فعال در حوزه حمل مسافر باعث شده است تا تمایل و البته پولی برای نوسازی واگن‌ها وجود نداشته باشد. بسیاری از واگن‌های حمل مسافر در ایران حدود سه دهه است که به خدمت‌رسانی مشغول هستند و باید با مدل‌های جدید تعویض شوند. بااین‌حال عدم تزریق کمک‌های مالی و زیان‌دهی شرکت‌ها باعث شده است تا روزبه‌روز سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور تحلیل رود. شرکت‌های حمل مسافر در حوزه ریلی و جاده‌ای به تزریق سریع کمک‌های مالی نیاز دارند، موضوعی که بهتر است مدنظر نهادهای تصمیم‌گیر قرار گیرد.

قطار

مقالات و اخبار مرتبط
  • ژاپن از ربات بزرگ انسان‌نما برای نگهداری از خطوط قطار بهره می‌گیرد
  • فروش بلیت قطار برای نیمه دوم فروردین‌ماه از نهم این ماه آغاز می‌شود
  • پروژه احداث راه‌آهن در ماه یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود
  • توزیع بلیت سفرهای نوروزی در آستانه سال جدید چه وضعیتی دارد؟
  • چین به ساخت قطارهایی با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت نزدیک‌تر شد
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • ویجیاتو: چرا بازی‌های فوتبالی دیگر مانند گذشته جذاب نیستند؟
  • مقایسه گلکسی S24 اولترا با وان‌پلاس ۱۲؛ رقابت نفس‌گیر
  • بررسی وان‌پلاس ۱۲؛ غول‌کش بی‌ادعا
  • انتشار آئین‌نامه دولت برای حمل و توزیع آنلاین دارو؛ فروش خط قرمز است
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

گلکسی S25 اولترا احتمالاً گران‌تر از نسل قبلی خود خواهد بود

ثبت بازخورد دیجیاتو موبایل تکنولوژی موبایل گلکسی S25 اولترا احتمالاً گران‌تر از نسل قبلی خود خواهد بود به‌دلیل قیمت بالاتر تراشه اسنپدراگون 8 الیت شاید پرچم‌دار بعدی سامسونگ گران‌تر باشد. نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۳۰ آبان ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی تداوم مهاجرت از ایکس؛ تعداد کاربران بلواسکای به 20 میلیون رسید 45 دقیقه قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.