بیوگرافی سم آلتمن، مدیرعامل شرکت سازنده ChatGPT

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • کسب و کار

سم آلتمن کسب و کار بیوگرافی سم آلتمن، مدیرعامل شرکت سازنده ChatGPT

سم آلتمن باور دارد که هوش مصنوعی علی‌رغم خطر و تهدیداتش، می‌تواند برای بشریت مفید واقع شود.

امیررضا فروزان نوشته شده توسط امیررضا فروزان | ۸ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • «چله» بزرگترین حراج اینستاگرام با پادرو: فرصتی برای افزایش فروش کسب‌وکارها ۹ ساعت قبل
  • مشخصات دوربین شیائومی ۱۴ اولترا فاش شد؛ دامنه دیافراگم بیشتر نسبت به نسل قبلی ۱۱ ساعت قبل
  • ایرباد بی‌سیم ردمی بادز ۵ پرو با فناوری حذف نویز فعال معرفی شد ۱۱ ساعت قبل
  • وزیر ارتباطات: طی یک سال و نیم گذشته، تعداد مخاطبین پیام‌رسان‌های داخلی ۸ برابر شده است ۱۱ ساعت قبل
  • ردمی K70E با دایمنسیتی ۸۳۰۰ و قیمت ۲۸۲ دلاری از راه رسید ۱۱ ساعت قبل

«ساموئل اچ آلتمن» یا به‌اختصار «سم آلتمن»، کارآفرین، برنامه‌نویس و سرمایه‌گذار پرریسک آمریکایی است که اغلب او را با دستاوردهایش در حوزه هوش مصنوعی و نقش کلیدی او به‌عنوان مدیرعامل OpenAI و خالق ChatGPT می‌شناسیم. در این مطلب نگاهی به زندگی‌نامه سم آلتمن و فعالیت‌های او خواهیم داشت.

سم آلتمن در سال ۱۹۸۵ در شهر شیکاگو آمریکا متولد شد و اوایل زندگی خود را در شهر سن لوییس ایالت میزوری گذراند. او دوران تحصیل خود را در مدرسه جان باروز (John Burroughs) ایالت لس‌آنجلس سپری کرد و بعد تحصیلات خود را در رشته علوم رایانه دانشگاه استنفورد ادامه داد. آلتمن همانند بسیاری از شخصیت‌های تأثیرگذار حوزه فناوری ازجمله استیو جابز، پس از مدت کوتاهی دانشگاه را رها کرد و مستقیم وارد حوزه کسب‌وکار شد.

سم آلتمن

اکنون دارایی خالص سم آلتمن حدوداً ۵۰۰ میلیون دلار است که بخش عمده‌ آن از سهام شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیگر تأمین می‌شود.

فعالیت‌های سم آلتمن از کجا آغاز شد؟

زمانی که زندگی‌نامه سم آلتمن را مرور می‌کنیم، متوجه علاقه و اشتیاق او به کامپیوتر از دوران کودکی‌اش می‌شویم. او در ۸ سالگی با یک مکینتاش که والدین او برایش خریده بودند، کدنویسی، توسعه نرم‌افزار و طراحی سایت را یاد گرفت. بعد از آن در ۱۳ سالگی، با استفاده از زبان برنامه‌نویسی BASIC بازی‌های کامپیوتری برای سیستم‌عامل DOS توسعه داد و سپس به همراه دوستانش شرکتی را تأسیس کرد که در آن برنامه‌های کاربردی برای سایر سیستم‌عامل‌ها آماده می‌کردند.

آلتمن با گذراندن تحصیلات متوسطه، وارد دانشگاه استنفورد شد. پس از انصراف او و دو همکلاسی‌اش در سال ۲۰۰۵، تمام‌وقت به ساخت و توسعه اپلیکیشن لوپت (Loopt) پرداختند. این برنامه برای کاربران گوشی‌های هوشمند امکان به‌اشتراک‌گذاری موقعیت خود به‌صورت انتخابی با سایر افراد را فراهم می‌کرد و در سیستم‌عامل‌های مختلف قابل نصب بود.

سم آلتمن

لوپت جزو اولین شرکت‌هایی بود که تحت سرمایه‌گذاری ۵ میلیون دلاری شرکت وای کامبینیتر (Y Combinator) یا به‌اختصار وای‌سی (YC)، با جذب ۳۰ میلیون دلار سرمایه خطرپذیر، به ارزشی بالغ بر ۱۷۵ میلیون دلار دست یافت. بااین‌وجود، تعداد اندک کاربران آن، سم آلتمن و هم‌بنیان‌گذاران لوپت را واداشت تا آن را با ۴۳ میلیون دلار به شرکت گرین دات، یک شرکت فعال در حوزه بانک‌داری آنلاین، واگذار کنند.

بعد از لوپت، sam altman در کنار برادرش «جک آلتمن» شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر Hydrazine را تأسیس کرد و مبلغ ۲۱ میلیون دلار را که شامل بخش عمده‌ای از سهم ۵ میلیون دلاری لوپت و سرمایه‌گذاری پیل تیل (Peter Thiel) میلیاردر آلمانی-آمریکایی بود، به سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های وای‌سی اختصاص داد.

در ادامه فعالیت‌های مرتبط با وای‌سی، سم آلتمن در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان شریک تجاری به آن‌ها ملحق شد و سه سال بعد، «پل گراهام»، مدیرعامل وای‌سی، آلتمن را در نقش جانشین خود معرفی کرد. با نظر آلتمن، وای‌سی جمع‌آوری سرمایه ۵۰ میلیون دلاری سری B را برای پلتفرم ردیت رهبری کرد و در همان سال و پس از استعفای مدیرعامل ردیت، مدیریت این مجموعه را به‌صورت موقت و برای تنها ۸ روز بر عهده گرفت. همچنین او در سال ۲۰۱۶، پس از گراهام به‌سمت مدیرعاملی وای کامبینیتر منصوب شد. البته سه سال بعد، آلتمن از مدیرعاملی وای‌سی استعفا کرد تا تمام‌وقت به فعالیت‌هایش در مقام مدیرعامل OpenAI مشغول شود.

سم آلتمن

سم آلتمن به همراه اشخاصی همچون «ایلان ماسک»، «گرگ بروکمن» (Greg Brockman)، «جسیکا لیوینگستون» (Jessica Livingston) و «پیتر تیل» در کنار مایکروسافت، سرویس‌های وب آمازون، اینفوسیس (Infosys) و گروه Y Combinator Research، شرکت بزرگ OpenAI را پایه‌گذاری کرد و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار آن شناخته شد. این تنها همکاری ماسک و آلتمن نیست؛ زیرا او یکی از سرمایه‌گذاران شرکت نورالینک (neuralink) منتسب به ایلان ماسک است که در تولید تراشه‌های مغزی فعالیت دارد.

سم آلتمن

سم آلتمن فارغ از هوش مصنوعی، در حوزه‌های دیگر نیز اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است تا به‌طور کلی مردم او را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار پرریسک بشناسند. آلتمن در Airbnb (پلتفرم خرید و اجاره مسکن)، برنامه Stripe، شبکه اجتماعی ردیت و استارتاپ هسته‌ای Helion سرمایه‌گذاری کرده است. آلتمن همچنین ‌به‌عنوان مشاور در بنیاد توسعه استلار (Stellar) که از توسعه ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند، فعالیت دارد.

در سال ۲۰۱۵، نشریه فوربز (Forbes) سم آلتمن و پل گراهام را در فهرست ۳۰ سرمایه‌گذار خطرپذیری که زیر ۳۰ سال هستند، قرار داد. همین‌طور مجله تایم (Time) در سال ۲۰۲۳ او را یکی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان دانسته است.

اقدامات سم آلتمن در توسعه OpenAI و هوش مصنوعی

OpenAI با هدف توسعه کنترل‌شده و بشردوستانه هوش مصنوعی تأسیس شد و از بدو شروع فعالیت، تحقیقاتش را به‌صورت عمومی منتشر می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد.

سرمایه‌گذاران مختلفی در OpenAI حضور دارند که بی‌شک بزرگ‌ترین آن‌ها مایکروسافت است. این شرکت در سال ۲۰۱۹ مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد و در ژانویه ۲۰۲۳ (دی‌ماه ۱۴۰۱) نیز از سرمایه‌گذاری حدوداً ۱۰ میلیارد دلاری خبر داد. جدا از مایکروسافت، OpenAI در آوریل ۲۰۲۳ (فروردین‌ماه ۱۴۰۱) مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار از برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر مانند Sequoia Capital ،Andreessen Horowitz ،Thrive ،K2 Global و Founders Fund جمع‌آوری کرد تا احتمالاً از آن برای توسعه پروژه‌های آتی خود استفاده کند.

یکی از اقدامات مهم OpenAI، توسعه هوش مصنوعی مولد تبدیل متن به تصویر DALL·E بود که اولین نسخه از آن را در ژانویه ۲۰۲۱ (دی‌ماه ۱۴۰۰) عرضه کرد. همین‌طور آخرین مدل آن‌ هم با نام DALL·E 3 در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریورماه ۱۴۰۲) منتشر شد که با بهبودهایی در درک جزئیات همراه بود. علاوه‌براین، OpenAI با راه‌اندازی GPT-3 در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان‌ماه ۱۴۰۱) به دستاورد بزرگی در حوزه هوش مصنوعی دست پیدا کرد. لازم به ذکر است که این چت‌بات تنها در عرض ۵ روز به یک میلیون کاربر دست یافت و رکورد جدیدی را به ثبت رساند!

در ادامه فعالیت‌های OpenAI، اخیراً برخی منابع از توسعه پروژه‌ای با نام *Q (با تلفظ Q-Star) خبر می‌دهند. این مدل ظاهراً توانایی‌ فوق‌العاده‌ای در محاسبات ریاضی دارد و از چندین گام از مدل‌های فعلی جلوتر است. همین موضوع واکنش برخی محققان و فعالان هوش مصنوعی را در پی داشته و طبق خبر رویترز، چندین کارمند OpenAI در نامه‌ای به هیئت‌مدیره، از پیشرفت این پروژه ابراز نگرانی کرده و آن را خطر جدی برای بشریت دانسته‌اند.

سم آلتمن

با رهبری و مدیریت سم آلتمن، OpenAI به بزرگ‌ترین کمپانی توسعه‌دهنده هوش مصنوعی مولد تبدیل شده است و بسیاری ازجمله «اریک اشمیت»، مدیرعامل سابق گوگل، این دوران را متحول‌کننده توصیف می‌کنند: «او ارزش این شرکت را از هیچ به حدود ۹۰ میلیارد دلار رساند و دنیای ما را برای همیشه تغییر داده است. نمی‌توانم برای اقدامات بعدی او صبر کنم؛ زیرا من و میلیاردها نفر دیگر از اقدامات آینده او سود خواهیم برد و این باورنکردنی است.»

فعالیت‌های سم آلتمن در حوزه هوش مصنوعی محدود به OpenAI نبوده؛ او در تابستان ۲۰۲۳، پروژه WorldCoin را با قیمت ۲ دلار به‌ازای هر توکن شروع کرد. این پروژه یک شبکه مالی و هویتی فراگیر جهانی است که با اسکن شبکیه چشم انسان، هویت آن‌ها را تشخیص می‌دهد. به گفته آلتمن، این کار برای متمایز ساختن انسان از بات‌های هوش مصنوعی که بسیاری از فعالیت‌های کنونی دنیا را انجام می‌دهند، ضروری است.

بااین‌حال، اخیراً شایعات زیادی پیرامون OpenAI ایجاد شده که شروع آن به ۱۷ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۶ آبان‌ماه ۱۴۰۲) برمی‌گردد؛ جایی که هیئت‌مدیره OpenAI ناگهان رأی به برکناری سم آلتمن داد. اگرچه برخی منابع خبری از اختلاف سم آلتمن و هیئت‌مدیره درباره خطرهای هوش مصنوعی عمومی خبر دادند، اما طی یک بیانیه رسمی، علت اخراج آلتمن «عدم ارتباط صادقانه او با اعضای هیئت‌مدیره» عنوان شد. پس از آن گرگ بروکمن، رئیس‌ هیئت‌مدیره و برخی کارشناسان بخش‌های دیگر شرکت در اعتراض به این تصمیم استعفا کردند و ۶۵۰ کارمند OpenAI با انتشار نامه‌ای، استعفای احتمالی خود را در صورت عدم برگشت سم آلتمن و گرگ بروکمن بیان کردند.

سه روز بعد، رسانه‌ها از حضور احتمالی آلتمن و تیمش در مایکروسافت خبر دادند. سپس مایکروسافت اعلام کرد تمامی کارمندان OpenAI که زیر نظر آلتمن فعالیت داشتند، می‌توانند با حفظ سمت، در بخش توسعه و تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت استخدام شوند. همین‌طور گاردین از احتمال تأسیس یک شرکت جدید در صنعت هوش مصنوعی توسط سم آلتمن و با همکاری گرگ بروکمن خبر داد.

سم آلتمن

این حواشی در ۲۲ نوامبر (۱ آذرماه ۱۴۰۲) و با اعلام رسمی بازگشت سم آلتمن به OpenAI و تغییر کامل هیئت‌مدیره به پایان رسید. براساس این تغییرات، «برت تیلور» به‌عنوان رئیس‌ هیئت‌مدیره انتخاب شد و دو صندلی دیگر در اختیار «لری سامرز» و «آدام دی آنجلو» قرار گرفت. مایکروسافت نیز حمایت کامل خود از هیئت‌مدیره جدید را اعلام کرد تا به گفته بسیاری از تحلیل‌گران، برنده اصلی این اتفاقات لقب بگیرد؛ زیرا احتمالاً می‌تواند ابتکار عمل بیشتری در OpenAI داشته باشد.

نظر آلتمن درباره هوش مصنوعی چیست؟

به عقیده سم آلتمن، هوش مصنوعی می‌تواند در حل برخی از بزرگ‌ترین چالش‌های بشریت ازجمله تغییرات آب‌وهوایی، درمان سرطان و افزایش دسترسی به انرژی و آموزش کمک کند. البته به‌نظر می‌رسد که سم آلتمن به خطرات احتمالی هوش مصنوعی آگاه است و سعی کرده محدودیت‌های لازم را برای جلوگیری از خطرات آن به‌کار بگیرد.

سم آلتمن

خالق ChatGPT در مصاحبه با مجله ABC گفته است: «مردم باید خوشحال باشند که اکنون کمتر نگران خطرات هوش مصنوعی هستیم؛ بااین‌وجود، برخی هستند که این محدودیت‌های امنیتی را (برای جلوگیری از خطرات هوش مصنوعی) اعمال نمی‌کنند و فکر می‌کنم جامعه جهانی زمان محدودی برای واکنش نشان‌دادن به این موضوع دارد.»

ChatGpt

مقالات و اخبار مرتبط
  • ثبت‌نام در ChatGPT بدون شماره موبایل ممکن شد؛ انتشار قابلیت چت صوتی برای تمام کاربران
  • خالق ChatGPT چگونه از شرکت خودش اخراج شد؟
  • هیئت‌مدیره OpenAI ظاهراً درحال مذاکره با «سم آلتمن» برای بازگرداندن او به‌عنوان مدیرعامل است
  • «سم آلتمن» از مدیرعاملی OpenAI کنار گذاشته شد
  • فروش اشتراک ChatGPT Plus به‌خاطر استقبال گسترده کاربران موقتاً متوقف شد
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • مطالعه جدید: زنان دانشجوی کامپیوتر نمرات بهتری می‌گیرند اما مسیر شغلی متفاوتی را طی می‌کنند
  • از کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ: تاثیر شماره‌های مجازی در تجارت الکترونیک
  • اختصاصی: نوکیا در ایران به دلیل مونتاژ بدون مجوز موبایل‌هایش شکایت کرد
  • اپل روزانه میلیون‌ها دلار برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی هزینه می‌کند
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

اپل رویداد ۱۸ اردیبهشت‌ماه خود را ظاهراً همراه با مراسمی در لندن برگزار می‌کند

ثبت بازخورد دیجیاتو تبلت تکنولوژی تبلت اپل رویداد 18 اردیبهشت‌ماه خود را ظاهراً همراه با مراسمی در لندن برگزار می‌کند اپل احتمالاً در این رویداد علاوه‌بر معرفی تبلت‌های جدید خود، هدست ویژن پرو را نیز در بریتانیا عرضه خواهد کرد. نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی تعداد کاربران فعال روزانه بینگ مایکروسافت از 140 میلیون گذشت 1 ساعت قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.