آخرین فایل های منتشر شده

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ اولین پرواز سرنشین‌دار خود را ۱۸ اردیبهشت انجام می‌دهد

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • علمی
  • نجوم و فضا

اولین پرتاب سرنشین دار استارلاینر بوئینگ علمی فضاپیمای استارلاینر بوئینگ اولین پرواز سرنشین‌دار خود را ۱۸ اردیبهشت انجام می‌دهد

بوئینگ در میان تمام بحران‌های فعلی خود برای یک پرتاب تاریخ‌ساز و نجات‌بخش آماده می‌شود. ناسا اعلام کرده که با جان فضانوردهایش بازی نخواهد کرد.

رضا زارع‌پور نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۵:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • تبلت آنر پد ۹ پرو با باتری قدرتمند و تراشه دایمنستی از راه رسید ۱ ساعت قبل
  • سامسونگ درباره پتانسیل هوش مصنوعی در دستگاه‌های پوشیدنی آینده خود توضیح می‌دهد ۴ ساعت قبل
  • شبکه اجتماعی تردز مانند اینستاگرام به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود ۶ ساعت قبل
  • کاربرد دیگری از هوش مصنوعی: تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره ۷ ساعت قبل
  • تیک تاک ترجیح می‌دهد در ایالات متحده ممنوع شود تا پلتفرم خود را بفروشد ۸ ساعت قبل
ویدئوی مرتبط

فضاپیمای استارلاینر بوئینگ تقریباً آماده یک پرواز تاریخی است. رهبران ناسا و بوئینگ اعلام کرده‌اند که اولین مأموریت سرنشین‌دار استارلاینر در تاریخ ۱۸ اردیبهشت (۶ مه) انجام خواهد شد. این کپسول دو فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی حمل خواهد کرد.

ناسا و بوئینگ پس از تکمیل یک تست پرواز قطعی در روز پنج‌شنبه به این نتیجه رسیدند که کپسول آماده پرتاب است. «بوچ ویلمور» (Butch Wilmore) و «سانی ویلیامز» (Suni Williams) دو فضانوردی هستند که شب ۶ مه (بامداد ۱۸ اردیبهشت به وقت تهران) با راکت اتلس ۵ ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی به فضا خواهند رفت.

حدود ۲۴ ساعت بعد، آن‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) خواهند رسید و یک هفته در آن‌جا اقامت خواهند کرد. استارلاینر به ایستگاه متصل می‌ماند و این دو با استفاده از آن به زمین باز خواهند گشت. این فضاپیما پنج چتر دارد که سرعت سقوط آن را در اتمسفر کم کنند. کپسول نهایتاً جایی در غرب ایالات‌متحده فرود خواهد آمد.

این دومین پرواز استارلاینر به ISS خواهد بود. اولین پرواز، یک مأموریت بدون سرنشین به‌نام تست پرواز مداری ۲ بود که در ماه مه ۲۰۲۲ انجام شد. اگر بوئینگ و ناسا نتوانند در تاریخ ۶ مه پرتاب سرنشین‌دار استارلاینر را انجام دهند، سه فرصت اضافه در تاریخ‌های ۷، ۱۰ و ۱۱ مه وجود خواهد داشت.

کپسول استارلاینر بوئینگ

اهمیت مأموریت سرنشین‌دار استارلاینر

ناسا در سال ۲۰۱۱ «برنامه خدمه تجاری» (CCP) را راه‌اندازی کرد تا خدمات انتقال فضانوردان را از صنایع خصوصی بخرد. ناسا کمپانی‌های اسپیس‌ایکس و بوئینگ را در یک قرارداد چند میلیارد دلاری انتخاب کرد. برخلاف اسپیس‌ایکس که تمام تعهدات قرارداد خود را اجرا کرد، برنامه استارلینگر بوئینگ به‌علت مشکلات فنی دچار تأخیری بسیار زیاد شد.

این تأخیرها بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار هزینه به بوئینگ تحمیل کرده‌اند. این غول صنعت هوافضا اخیراً با مشکلات بزرگ و متعددی روبه‌رو بوده است. خرابکاری‌های بوئینگ در واحد هواپیماهای تجاری این کمپانی، آن را دچار سخت‌گیری‌ها و نظارت‌های فراوانی کرده است. اخیراً اعلام شد که «دیو کلهون» (Dave Calhoun)، مدیر اجرایی این کمپانی، در پایان سال ۲۰۲۴ از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

موفقیت مأموریت سرنشین‌دار استارلینگر به این معنی خواهد بود که ناسا ظرفیت‌های انتقال فضانورد خود را دوبرابر خواهد کرد. پس این سازمان فضایی درجه اطمینان بیشتری در برنامه‌های انسانی خود خواهد داشت. درصورت موفقیت این مأموریت، بوئینگ می‌تواند تأییدیه نهایی خود را بگیرد و مأموریت‌های خود را تحت قرارداد CCP آغاز کند.

ناسا تعیین کرده است که احتمال ازبین‌رفتن خدمه در این مأموریت استارلاینر ۱ در ۲۹۵ است. این عدد از استاندارد ۱ در ۲۷۰ ناسا بهتر است. اطلاعاتی از احتمال از بین‌رفتن خدمه در مأموریت‌های کرو دراگون اسپیس‌ایکس وجود ندارد؛ اما ناسا اعلام کرده که با جان فضانوردان خود بازی نخواهد کرد.

ایستگاه فضایی بین المللی بوئینگ ناسا

مقالات و اخبار مرتبط
  • فضاپیمای وویجر ۱ پس از ماه‌ها اختلال، دوباره به زمین داده‌های قابل‌فهم ارسال کرد
  • سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!
  • ناسا نقشه ۷۲ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت [تماشا کنید]
  • ناسا به مأموریت پهپاد سنجاقک در قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داد
  • ناسا سه شرکت را برای توسعه یک ماه‌نورد در مأموریت آرتمیس انتخاب کرد
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • رئیس هیئت‌مدیره «همکاران سیستم» در مصاحبه با دیجیاتو: تا دو سال دیگر سرویس ابری هوش مصنوعی عرضه می‌کنیم
  • در گفت‌وگو با مدیرعامل «نشان» بررسی شد: چرا مسیریاب نشان تبلیغات مکان-مبنا را آغاز کرد
  • «پالایش‌شکن» به‌جای «فیلترشکن»: نه! زشتی‌ها در بازی با کلمات تغییر هویت نمی‌دهند
  • هک قوه قضاییه؛ نفوذ به سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی؟
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

مایکروسافت برای پیش‌بینی دقیق‌تر آب‌وهوای ۳۰ روز آینده از هوش مصنوعی استفاده می‌کند

ثبت بازخورد دیجیاتو نرم افزار و اپلیکیشن تکنولوژی نرم افزار و اپلیکیشن مایکروسافت برای پیش‌بینی دقیق‌تر آب‌وهوای 30 روز آینده از هوش مصنوعی استفاده می‌کند به‌نظر می‌رسد تیم «مایکروسافت استارت» قصد دارد در زمینه پیش‌بینی آب‌و‌هوا از هوش مصنوعی استفاده کند تا این پیش‌بینی‌ها دقیق‌تر شوند. نوشته شده توسط حمیدرضا علیا | ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۳۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی سامسونگ اپلیکیشن پرکاربرد Good Lock را در گوگل پلی منتشر کرد 33 دقیقه قبل..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.