مدیرعامل «بقراط»: ۱۴۰۲ سال بقای چالش‌های صنعت سلامت الکترونیک بود

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • فناوری ایران
  • تکنولوژی

فناوری ایران مدیرعامل «بقراط»: ۱۴۰۲ سال بقای چالش‌های صنعت سلامت الکترونیک بود

مدیرعامل «بقراط»، قطعی برق و مشکلات نسخه الکترونیک، وضع قوانین خلق‌الساعه و نبود متولی واحد را از چالش‌های سلامت الکترونیک در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد.

ایمان بیک نوشته شده توسط ایمان بیک | ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۹

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • شیائومی احتمالاً برند پوکو را وارد بازار تبلت‌ها می‌کند ۲۴ دقیقه قبل
  • پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی به زیرساخت‌ معاملات خودرو متصل می‌شوند ۵۲ دقیقه قبل
  • جدیدترین گزارش Speedtest از کاهش سرعت اینترنت ثابت در ایران خبر می‌دهد ۵۴ دقیقه قبل
  • کشورهای گروه هفت خواستار توسعه هوش مصنوعی ایمن و قابل‌ اطمینان شدند ۱ ساعت قبل
  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳ ۲ ساعت قبل

مدیرعامل پلتفرم «بقراط» با بیان اینکه سال ۱۴۰۲، سال خوبی برای صنعت سلامت الکترونیک نبوده است، قطعی برق و مشکلات نسخه الکترونیک، وضع قوانین خلق‌الساعه و نبود متولی واحد را از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت عنوان کرد.

«مهرشاد تیموری» گفت: «هیچ نقطه مثبتی در سال ۱۴۰۲ نبود؛ صرفاً مشکلاتی بود که به آبروی حوزه سلامت دیجیتال لطمه زد.»

چالش‌های قطعی برق و مشکلات نسخه الکترونیک

او با اشاره به قطعی‌های مکرر اینترنت، سرورها و سرویس‌های استوریج دیتاسنترها، گفت: «بعضی از این قطعی‌ها در تابستان به‌دلیل قطعی برق بود. به‌هرحال زمانی که پزشک امکان دیدن پرونده بیمار را نداشته باشد، تمام مشکلات به‌سمت پلتفرم خواهد آمد و تیم پشتیبانی درباره این موضوع دچار چالش می‌شود.»

تیموری افزود: «ما حتی در روزهای پایانی سال هم قطعی استوریج را تجربه کردیم. این درحالی است که روزهای پایانی سال اوج فعالیت برخی مراکز درمانی است.»

وی تأکید کرد:«با قطع دسترسی پزشک به پرونده بیمار، درنهایت ما به‌عنوان پلتفرم دچار چالش می‌شویم. در چنین موقعیتی، تنها جایی که پزشک به آن دسترسی دارد، تیم پشتیبانی پلتفرم است.»

تیموری مشکلات زیرساخت، دیتاسنتر، قطعی برق و اینترنت و مشکلات زیرساخت کشوری را ازجمله عوامل بروز قطع دسترسی به پرونده بیمار عنوان کرد و افزود: «در این بین، چالش‌های نسخه‌نویسی آنلاین هم همیشه وجود داشته است. با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، اختلالات تأمین اجتماعی هم افزایش پیدا کرده و این اختلالات تا جایی است که از صبح به‌شکل لحظه‌ای و مکرر وجود دارد.»

وضع قوانین ناگهانی با عواقب جبران‌ناپذیر

تیموری با انتقاد از وضع قوانین ناگهانی مثل به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات، گفت: «در این روند باید یک‌سری از اطلاعات فردی تمام مردم به دولت ارائه می‌شد. درحالی‌که اطلاعات پرونده بیمار در همه کشورها در گروه اطلاعات محرمانه قرار دارد.»

مدیرعامل بقراط با تأکید بر اینکه این پلتفرم نسبت به پزشکانی که وارد همکاری با بقراط شده‌اند، متعهد است، درخصوص حق مالکیت پرونده پزشکی بیماران گفت: «حتی بیمار هم حق ندارد که خواستار حذف پرونده از پلتفرم شود. به‌هرحال در حالت عادی هم بیمار نمی‌تواند از پزشک بخواهد که پرونده فیزیکی موجود در بایگانی را پاره کند. پلتفرم آنلاین که واسط بین بیمار و پزشک است، نقش همان اتاق بایگانی را دارد.»

مدیرعامل بقراط با بیان اینکه همیشه بعضی تصمیمات بدون محاسبات کلان اعلام می‌شود، افزود: «در هر حوزه‌ای مسائل و مشکلات متفاوت است و باید یک متولی متخصص موضوع را بررسی کند. این درحالی است که در حوزه سلامت این متولی متخصص وجود ندارد.»

حوزه سلامت دیجیتال همچنان بدون متولی واحد

به گفته تیموری، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی قوانین توسط سازمان‌ها و حوزه‌های غیرمتخصص در حوزه سلامت دیجیتال انجام می‌شود. او با تأکید بر اینکه تصمیمات در سطح کلان گرفته می‌شود و در سطح پلتفرم قابل اجرا نیست، گفت: «مشکل اساسی به نبود متولی اصلی در حوزه سلامت دیجیتال برمی‌گردد. متولیانی مثل وزارت بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و سازمان نظام پزشکی، هرکدام تصمیمات جداگانه‌ای درباره حوزه سلامت دیجیتال می‌گیرند.»

به گفته تیموری، یکی از همین چالش‌ها اظهارنظر درباره ذخیره‌سازی پرونده بیماران در سرورهای وزارت بهداشت بود. در این شرایط سؤال اساسی این است که با توجه به عدم پایداری تجربه‌شده در سرورهای تأمین اجتماعی و بیمه سلامت، آیا وزارت بهداشت دچار عدم پایداری در حفظ این اطلاعات نخواهد شد؟

تیموری همچنین این سؤال را مطرح کرد که آیا وزارت بهداشت تعهدی برای حفظ این اطلاعات دارد؟ آن‌هم در شرایطی که پزشک فقط با پلتفرم در ارتباط است و حفظ امنیت اطلاعات را از پلتفرم مطالبه می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • در گفت‌وگو با مدیرعامل «نشان» بررسی شد: چرا مسیریاب نشان تبلیغات مکان-مبنا را آغاز کرد
  • «پالایش‌شکن» به‌جای «فیلترشکن»: نه! زشتی‌ها در بازی با کلمات تغییر هویت نمی‌دهند
  • هک قوه قضاییه؛ نفوذ به سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی؟
  • بررسی پوکو X6 پرو؛ اژدها وارد می‌شود
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

راهکار تردز برای جذب مخاطب: پرداخت پاداش مالی به برخی تولیدکنندگان محتوا

ثبت بازخورد دیجیاتو نرم افزار و اپلیکیشن تکنولوژی نرم افزار و اپلیکیشن راهکار تردز برای جذب مخاطب: پرداخت پاداش مالی به برخی تولیدکنندگان محتوا مبلغ این جوایز می‌تواند برای افراد یا شرکت‌ها متفاوت باشد. نوشته شده توسط حمیدرضا علیا | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی همکاری رسمی برند Creative با شاپ ام‌آی‌تی آغاز شد 1 ساعت قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.