آخرین فایل های منتشر شده

در گفت‌وگو با مدیرعامل «نشان» بررسی شد: چرا مسیریاب نشان تبلیغات مکان-مبنا را آغاز کرد

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • فناوری ایران
  • تکنولوژی

فناوری ایران در گفت‌وگو با مدیرعامل «نشان» بررسی شد: چرا مسیریاب نشان تبلیغات مکان-مبنا را آغاز کرد

مدیرعامل نشان می‌گوید تبلیغات در این مسیریاب باعث گسترش فعالیت‌ها و حفظ استقلال این پلتفرم می‌شود.

محمد قریشی نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • تامین مالی طرح «دانش‌مان اینترنت اشیا» بر سکوی اینوستوران قرار گرفت ۱۸ دقیقه قبل
  • «رایتل» عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری آذربایجان شرقی را آغاز کرد ۴۹ دقیقه قبل
  • تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ احتمالاً ۲۰ درصد قوی‌تر از پرچمدار فعلی مدیاتک خواهد بود ۴۹ دقیقه قبل
  • ایلان ماسک: هوش مصنوعی احتمالاً در سال ۲۰۲۵ از انسان باهوش‌تر می‌شود ۱ ساعت قبل
  • «والکس» برنده‌ جایزه‌ بهترین پلتفرم رمزارز کشور شد ۱ ساعت قبل

مدتی است که تبلیغات به نقشه و مسیریاب «نشان» اضافه شده‌. این مسیریاب سه نوع تبلیغات را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد که برخی از این تبلیغات از نوع مکان‌-مبنا هستند و براساس مکان کاربر به نمایش گذاشته می‌شوند.

سرویس‌هایی که به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، معمولاً برای درآمدزایی به‌سراغ تبلیغات می‌روند. نشان هم که یک سرویس مسیریاب رایگان است، چنین مسیری را طی می‌کند. «جواد عامل»، مدیرعامل نشان، در گفت‌وگو با دیجیاتو بر این موضوع تأکید می‌کند و می‌گوید تبلیغات باعث گسترش فعالیت‌ها و حفظ استقلال این مسیریاب می‌شود.

جواد عامل در این مصاحبه، درباره نوع تبلیغات نشان، علت نمایش آن‌ها و همچنین ارزشی که می‌تواند برای کاربران به‌همراه داشته باشد، توضیح داده است.

دیجیاتو: سرویس تبلیغات مکان-مبنا که اخیراً به نشان افزوده شده، چیست و چگونه کار می‌کند؟

جواد عامل، مدیر نقشه و مسیریاب نشان: سرویس تبلیغات نشان شامل سه نوع تبلیغ است که عبارتند از: تبلیغ پین در مسیریابی، تبلیغ در نتایج جستجو و تبلیغ بنر در سرعت صفر.

تبلیغ پین در مسیریابی، همان‌طور که از نامش پیداست، در زمان ناوبری (Navigation) برای کاربر به نمایش درمی‌آید. به‌این‌ترتیب، اگر در حاشیه مسیری که کاربر در آن درحال حرکت است، مکان‌هایی تبلیغ داده باشند، آن تبلیغ با یک پین اختصاصی نمایش داده می‌شود.

در نشان تعداد زیادی مکان ثبت‌شده وجود دارد. آیا تبلیغ در میان این همه اطلاعات گم نمی‌شود؟

این موضوع در مورد سرویس نقشه نشان صدق می‌کند. اما در زمان مسیریابی، نقشه بسیار خلوت است و اطلاعات ارائه‌شده به نمایش محل پارکینگ‌، پمپ بنزین و چند لایه دیگر که در هنگام رانندگی مهم هستند، محدود می‌شود. همین خلوت‌بودن نقشه فرصت مناسبی است تا برندها محل خودشان را نمایش دهند. در این نوع تبلیغات، علاوه بر آگاهی از برند (Brand Awareness) که هدف تبلیغات است، با لوکیشن‌ هم سروکار داریم و کاربر متوجه می‌شود که مثلاً در یک خیابان، نمایندگی یک برند وجود دارد.

بنابراین در مراجعه‌های بعدی آن مکان را به خاطر خواهد داشت و درواقع علاوه بر خود برند، مکان آن هم در ذهن کاربر نقش می‌بندد. البته این تبلیغ الزاماً محدود به برند‌ها نیست و کسب‌وکارهای محلی نیز از آن استفاده می‌کنند. اما چون فضا محدود است، این نوع تبلیغ برای برندها کاربرد بیشتری دارد؛ چون برند شناخته‌شده است و در آن فضای محدود می‌تواند لوگوی خود را روی مکان موردنظر پین کند.

آیا تبلیغ در جستجو مشابه تبلیغاتی است که در موتورهای جستجو می‌بینیم؟

تبلیغ در جستجو شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین نوع تبلیغ محسوب شود و کاربر در جستجوی گوگل، در استورها و… این نوع تبلیغ را دیده است. با این تفاوت که در اینجا، این نوع تبلیغ مکان‌محور است؛ یعنی تبلیغی به کاربر پیشنهاد می‌شود که هم به مکانی که او جستجو کرده مرتبط است و هم در نزدیکی کاربر قرار دارد. درواقع شانس نمایش تبلیغ علاوه بر مرتبط ‌‌بودن به جستجوی کاربر، به فاصله برند از کاربر هم مربوط است.

تبلیغ در جستجو

مثلاً اگر کاربر رستورانی را جستجو کند، رستورانی که در یک کیلومتری اوست، این شانس را دارد که تبلیغش را نمایش دهد و خود را روی نتیجه اول بیاورد؛ درحالی‌که به‌طور طبیعی، این رستوران ممکن است نتیجه هفتم یا هشتم باشد، ولی می‌تواند با یک تگ آگهی، خود را به کاربر معرفی کند.

تبلیغ بنر در سرعت صفر چگونه کار می‌کند؟

در نوع سوم تبلیغات که به آن تبلیغ بنر در سرعت صفر می‌گوییم، ماهیت راننده یا Navigator نقش پررنگ‌تری دارد. این تبلیغ ماهیت بنری دارد، مشابه با بنرهای تبلیغاتی، فضای بیشتری برای کار گرافیکی و انتقال پیام در اختیار برند قرار می‌دهد و همان‌طور که از اسم آن پیداست، هنگامی که سرعت راننده صفر می‌شود، این تبلیغ نمایش به نمایش درمی‌آید. در دنیا نیز سرویس‌های ناوبری مختلف این نوع تبلیغ را ارائه می‌دهند. هنگامی که کاربر پشت چراغ قرمز یا در ترافیک می‌ایستد، سرعتش به صفر می‌رسد و نگرانی بابت امنیت، گمراهی یا حواس‌پرتی برای راننده وجود ندارد.

در این شرایط اگر زمان توقف از چند ثانیه بیشتر شود، این تبلیغ روی صفحه نمایش داده می‌شود. دو روش هم برای توقف آن وجود دارد: یا اینکه کاربر صفحه را لمس کند که یعنی نمایش تبلیغ را نمی‌خواهد، یا اینکه شروع به حرکت کند. به‌محض اینکه کاربر حرکت کند و جی‌پی‌اس موبایل تغییر مکان را تشخیص دهد، نمایش تبلیغ متوقف می‌شود.

تأکید می‌کنم که این نوع تبلیغ در شرایط ایستایی کامل نمایش داده می‌شود؛ یعنی کاربر باید چند ثانیه در حالت ساکن بماند تا تبلیغ نمایش داده شود. مثلاً در حالتی که کاربر راننده در ترافیک مرتب گاز می‌دهد و ترمز می‌کند، نمایش تبلیغ نخواهیم داشت تا کاربر اذیت نشود و به‌ویژه امنیت سفر او حفظ شود. علاوه بر این در تبلیغ بنر در سرعت صفر، تبلیغ‌دهنده و کاربر امکاناتی هم در اختیار دارند؛ مثل دکمه مسیریابی یا تماس به مکان تبلیغ و تعیین فاصله از کاربر برای نمایش تبلیغ که تمام این اکشن‌ها توسط تبلیغ‌دهنده قابل انتخاب و تنظیم است.

سرویس مکان-مبنا در همین دسته‌های تبلیغ قرار می‌گیرد یا دسته جدیدی محسوب می‌شود؟

دو نوع اول تبلیغ که اشاره کردم، کاملاً مکان-مبنا هستند. پین اختصاصی روی مکان برند قرار گرفته و عملاً راننده هنگام عبور، از نزدیک آن مکان عبور می‌کند و بنابراین تبلیغ را می‌بیند؛ یعنی مکان کاربر و مکان برند بر نمایش تبلیغ تأثیرگذار هستند. تبلیغ جستجو هم مکان-مبناست؛ به این دلیل که نزدیکی یا دوری کاربر به محل کسب‌وکار تعیین می‌کند که تبلیغ نمایش داده شود یا نه. درحقیقت بحث «محلیت» مطرح است؛ زیرا مثلاً اگر کاربر در شرق تهران باشد و ساعت شش بعدازظهر رستورانی در غرب تهران به او تبلیغ نمایش دهد، این تبلیغ چندان کارایی نخواهد داشت. اما اگر کاربر در شرق تهران باشد و تبلیغ کافه‌ای در یک کیلومتری خودش را ببیند که کامنت‌های خوبی هم داشته باشد، احتمال مراجعه او بیشتر خواهد بود.

اما تبلیغ سوم تنها نوع تبلیغ است که هم می‌تواند مکان-مبنا باشد و هم نباشد؛ یعنی کسب‌وکار یا برند می‌تواند تعیین کند که اگر کاربران مثلاً از دو کیلومتری مکان من عبور کردند، بنر به آن‌ها نشان داده شود. اما این تبلیغ چون به شکل بنر است، می‌تواند مکان-مبنا نباشد. به عنوان مثال، برند یک شامپو یا پلتفرم ویدیو VOD می‌تواند با این بنر، کالا یا سرویس خود را تبلیغ کند و در این صورت مکان-مبنا نخواهد بود.

به‌طور خلاصه، تبلیغ پین و جستجو مکان-مبنا هستند و تبلیغ بنر در سرعت صفر بسته به اولویت برند می‌تواند شامل تبلیغات مکان-مبنا و غیرمکان-مبنا باشد.

مسیریاب نشان سال‌ها بدون تبلیغ و به‌صورت رایگان فعالیت داشته؛ چرا اکنون سرویس تبلیغات را راه‌اندازی کرده است؟

منابع درآمدی یک سرویس نقشه و مسیریاب از چند طریق، مثل فروش API، نقشه و مسیریابی، سرویس‌های نقشه به استارتاپ‌ها و تبلیغات تأمین می‌شود. گوگل مپ، ویز و سرویس‌های مشابه نیز از همین طریق کسب درآمد می‌کنند. این روش کسب درآمد با تبلیغات، روشی کامل شناخته‌شده‌ و رایج برای حوزه نقشه و مسیریاب است.

نکته آنکه تبلیغات مکان-مبنا ویژگی‌هایی مانند آگاهی از مکان برند (Location Awareness) و فاصله کاربر و تبلیغ‌دهنده نسبت به‌هم دارد که شاید در سایر رسانه‌های تبلیغاتی سخت‌تر به‌دست بیاید. وقتی کاربر بداند که به مکان برند موردنظر نزدیک است، احتمال مراجعه و خرید او افزایش می‌یابد؛ اما با دیدن تبلیغ روی بیلبورد، لزوماً به آن مراجعه نمی‌کند و شانس خرید کم می‌شود. وقتی برند در محدوده کاربر قرار داشته باشد و برند بتواند پیرامون خودش تبلیغ را نشر دهد، عملاً کاربرانی را هدف قرار می‌دهد که از نزدیکی آن کسب‌وکار عبور یا پیرامون آن را جستجو می‌کنند. درواقع این مشتریان بالقوه پتانسیل بیشتری برای مراجعه به برند یا کسب‌وکار دارند.

به نظر شما، این سرویس چه تأثیری بر کاربر دارد و چه ارزش افزوده‌ای برای او ایجاد می‌کند؟

می‌توان پیش‌بینی کرد که با توجه به پیشنهاد برندها، تخفیفاتی که ارائه می‌شود و… ، کاربر می‌تواند از این تبلیغات سود ببرد. اما از بُعد دیگر، پلتفرم‌هایی مثل نشان، برای توسعه و رشد نیاز به کسب درآمد دارند.

سرویس پایه نشان که شامل مسیریابی و نقشه می‌شود، به‌صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و نشان برای اینکه بتواند مستقلاً به مسیر خود ادامه دهد و رشد کند، به درآمد نیاز دارد. شاید مهم‌ترین تأثیرش روی کاربر این باشد که تبلیغ یک کسب‌وکار دیگر، منجر به درآمد برای نشان می‌شود و ما می‌توانیم سرویس‌های نشان را رایگان در اختیار کاربر بگذاریم و آن را توسعه دهیم و ضمناً استقلال خودمان را حفظ کنیم.

نشان به‌عنوان یک کسب‌وکار مستقل، بی‌بهره از حمایت‌هایی است که گاه نصیب کسب‌وکارهایی مانند پیام‌رسان‌ها می‌شود و برای توسعه نیاز به منبع درآمدی دارد که تبلیغات آن را فراهم می‌کند. هدف از این درآمدزایی، تأمین هزینه‌های نشان و حفظ این زیرساخت است. البته تبلیغات همواره ممکن است نیمه تاریک یا Dark Side هم داشته باشند. تلاش ما بر این است که با برندهای معتبر کار کنیم تا از نمایش تبلیغات این‌چنینی جلوگیری شود.

مسیریاب نشان

مقالات و اخبار مرتبط
  • مدیرعامل نشان:‌ فیلترینگ چندین مسئول دارد اما کسی مسئولیت رفع فیلتر را بر عهده نمی‌گیرد
  • پنل مدیریت کسب‌وکار به نشان اضافه شد: به‌صورت رایگان تیک آبی بگیرید
  • مسیریاب نشان دو ساعت از دسترس خارج شد: ریست NS دامنه‌ها توسط ایرنیک دردسرساز شد
  • مسیریاب نشان، ویژگی‌های «ذخیره‌‌ باتری»، «پیاده‌روی» و «کنکاش» جدید را معرفی کرد
  • گفتگو با تیم مسیریاب نشان؛ روایت مسیر پر پیچ‌وخم تصویربرداری از خیابان‌های ایران
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • «پالایش‌شکن» به‌جای «فیلترشکن»: نه! زشتی‌ها در بازی با کلمات تغییر هویت نمی‌دهند
  • هک قوه قضاییه؛ نفوذ به سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی؟
  • بررسی پوکو X6 پرو؛ اژدها وارد می‌شود
  • بررسی گلکسی S24 Ultra؛ ستاره درخشان کهکشان سامسونگ
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

چین یک کاوشگر را برای نمونه‌برداری از نیمه دورتر ماه به فضا پرتاب کرد

ثبت بازخورد دیجیاتو نجوم و فضا علمی نجوم و فضا چین یک کاوشگر را برای نمونه‌برداری از نیمه دورتر ماه به فضا پرتاب کرد فضاپیمای چانگ‌او-۶ یکی از اولین قدم‌های در تحقق برنامه بلندپروازانه چین در فضا و رقابت با برنامه فضایی آمریکا است. نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی اپل تأیید کرد؛ استفاده از استورهای جایگزین در iPadOS به‌زودی برای اتحادیه اروپا در دسترس قرار می‌گیرد 1 ساعت قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.