محققان: شکل سر سگ‌ها می‌تواند بر میزان خواب آنها تأثیرگذار باشد

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • میان رشته ای
  • علمی

میان رشته ای محققان: شکل سر سگ‌ها می‌تواند بر میزان خواب آنها تأثیرگذار باشد

دانشمندان می‌خواستند بررسی کنند که آیا سگ‌های صورت تخت، که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، متفاوت از سگ‌های دیگر می‌خوابند یا خیر.

صبا سلوکی نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۴ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۷

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • اسپاتیفای قابلیت ساخت پلی لیست با هوش مصنوعی را آزمایش می‌کند ۱۵ ساعت قبل
  • نسل جدید لپ‌تاپ ایسوس ذن‌بوک ۱۴ با پردازنده‌های اینتل Core Ultra معرفی شد ۱۷ ساعت قبل
  • ایلان ماسک با دریافت مجوز، شروع به آزمایش اینترنت ماهواره‌ای برای گوشی‌های عادی می‌کند ۱۹ ساعت قبل
  • گوگل از سال ۲۰۲۴ کوکی‌های شخص ثالث را در کروم مسدود می‌کند ۲۱ ساعت قبل
  • نتیجه یک پژوهش: کاربران در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱.۳ تریلیون ساعت آنلاین بوده‌اند ۲۱ ساعت قبل

نژاد سگ‌های صورت تخت در سراسر جهان محبوب هستند. در ایالات متحده و مجارستان، بولداگ فرانسوی درحال حاضر رایج‌ترین نژاد است. با این‌حال، محبوبیت آنها از نظر سلامتی هزینه بالایی دارد. زیرا کوتاه شدن‌ جمجمه با تغییرات مورفولوژی مغز، مشکلات تنفسی و مشکلات خواب مرتبط است.

براساس یافته‌های اخیر محققان مجارستانی، سگ‌های صورت تخت بیشتر می‌خوابند زیرا آپنه خواب مخصوص نژادشان خواب‌آلودگی در طول روز را افزایش می‌دهد. فاز خواب REM طولانی‌تر از خواب غیر REM است و الگوهای EEG خوابشان نشانه‌هایی از کاهش ماده سفید را نشان می‌دهد.

بررسی سگ‌های صورت تخت

علیرغم اینکه سر بزرگ و گرد ممکن است یک ویژگی جذاب برای بسیاری از افراد باشد، برای سلامتی خطرناک است. سگ‌هایی که صورت بسیار تختی دارند، مانند بولداگ‌ها و پاگ‌های فرانسوی و انگلیسی، به‌طور متوسط ۳ تا ۴ سال کمتر زندگی می‌کنند و اغلب تا بزرگسالی عمر نمی‌کنند.

آنها حتی در زندگی کوتاه خود از بیماری‌های زیادی رنج می‌برند و برای اصلاح مشکلات اسکلتی- عضلانی، چشمی و تنفسی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. کوتاهی غیرطبیعی جمجمه همچنین با مغز گرد و انحرافی همراه است، اما هنوز مشخص نیست که چگونه بر عملکرد عصبی تأثیر می‌گذارد.

دانشمندان می‌خواستند بررسی کنند که آیا سگ‌های صورت تخت، که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، متفاوت از سگ‌های دیگر می‌خوابند یا خیر.

محققان مجارستانی خواب ۹۲ سگ خانگی را با استفاده از نوار مغزی بررسی کردند. «آنا کیس» پیشگام در مطالعه خواب سگ‌ها می‌گوید:

«در آزمایشگاه خواب، سگ‌ها حدود سه ساعت را با صاحب خود می‌گذرانند. از آنجایی که هیچ اتفاق هیجان‌انگیزی نمی‌افتد، آنها به‌سرعت به خواب می‌روند. در همین حال، ما پتانسیل الکتریکی تولید شده توسط فعالیت مغز را با الکترودهایی که به پوست سرشان چسبانده شده است، بررسی می‌کنیم.»

او افزود:

«ما می‌خواستیم بررسی کنیم که آیا سگ‌های صورت تخت متفاوت از سگ‌های دیگر می‌خوابند یا خیر. زیرا آنها به دلیل مشکلات تنفسی از کمبود اکسیژن رنج می‌برند و احتمالا خواب ضعیف‌تری دارند. ما متوجه شدیم که سگ‌های صورت تخت در سه ساعتی که در طول مطالعه به آنها داده‌ شد بیشتر می‌خوابیدند. خواب بیشتر در روز احتمالاً جبران خواب ناکافی در شب است.»

«زوفیا بوگنار»، ادامه می‌دهد:

«اما وقتی الگوهای EEG را مطالعه کردیم، نتایج هیجان‌انگیزی‌تر از آن گرفتیم.»

کاهش خواب، کاهش یادگیری!

هنگام مطالعه عملکردهای شناختی، توجه ویژه ای به مرحله REM در طول خواب می‌شود که به‌عنوان خواب متناقض نیز شناخته می‌شود. زیرا فعالیت مغز با فرکانس بالا در این مرحله، شبیه به بیداری همراه با آتونی عضلانی است. به‌عنوان مثال، از تحقیقات قبلی مشخص شد که دامنه امواج مغزی بتا و دلتا (اندازه‌گیری شده‌ از طریق EEG) در طول خواب REM با موفقیت یادگیری در سگ‌ها و هوش در انسان مرتبط است.

«ایوایلو یوچف»، نویسنده اول این مطالعه می‌گوید:

«در مطالعه حاضر، ما متوجه شدیم که سگ‌های براکیسفالیک نسبت به سگ‌هایی با بینی بلندتر، امواج بتای کمتر و دلتای بیشتری دارند. این الگو با یادگیری ضعیف در سگ‌ها و از دست دادن‌ ماده سفید در انسان مرتبط است. ممکن است دلایل مختلفی برای نتایج ما وجود داشته باشد. جالب‌ترین آنها این است که به‌نظر می‌رسد سگ‌های صورت تخت الگوی خواب توله‌گی را حفظ کرده‌اند، شبیه به نوزادانی که زمان بیشتری را در خواب REM می‌گذرانند.»

فرض بر این است که سگ‌های براکیسفالیک صفاتی شبه نوزاد دارند. آنها سر و چشم‌های بزرگ، پیشانی‌های بلند و بینی‌های کوچک دارند، زیرا ما انسان‌ها این ویژگی‌ها را به‌طور غیرقابل مقاومتی جذاب می‌دانیم. اینگونه است که نوزادان ما را وادار می‌کنند از آنها مراقبت کنیم.

اما درحال حاضر این فرض جسورانه است. آنچه بسیار محتمل است این است که پرورش سرهای براکیسفالیک منجر به تغییرات مضر در عملکرد مغز می‌شود.

جانوران

مقالات و اخبار مرتبط
  • پژوهشگران: داشتن گربه احتمالاً با افزایش ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی در ارتباط است
  • پژوهشی جدید: مارماهی‌ برقی از طریق تخلیه الکتریکی DNA سایر ماهی‌ها را تغییر می‌دهد!
  • پژوهشی جدید: موش‌ها مقابل آینه متوجه تغییر در ظاهر خود می‌شوند
  • مهارت منحصربه‌فرد فیل‌های وحشی آسیایی در حل معما [تماشا کنید]
  • کدام حیوان کوتاه‌ترین طول عمر را دارد؟
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • مطالعه جدید: زنان دانشجوی کامپیوتر نمرات بهتری می‌گیرند اما مسیر شغلی متفاوتی را طی می‌کنند
  • از کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ: تاثیر شماره‌های مجازی در تجارت الکترونیک
  • اختصاصی: نوکیا در ایران به دلیل مونتاژ بدون مجوز موبایل‌هایش شکایت کرد
  • اپل روزانه میلیون‌ها دلار برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی هزینه می‌کند
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

نماینده شیراز: پول هوشمندسازی کجا رفت؟ مجلس: اصلا به دست‌مان نرسید

ثبت بازخورد دیجیاتو فناوری ایران تکنولوژی فناوری ایران نماینده شیراز: پول هوشمندسازی کجا رفت؟ مجلس: اصلا به دست‌مان نرسید نماینده مردم شیراز می‌گوید وقتی ۴ هزار میلیارد ریال بودجه برای هوشمندسازی مجلس، مانع هک نشده است، بهتر است این بودجه را حذف کنیم. نوشته شده توسط الیاس براهویی نژاد | ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۱۶ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی اتحادیه اروپا نحوه رسیدگی به نشر اطلاعات نادرست در اینستاگرام را بررسی می‌کند 7 دقیقه قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.