آخرین فایل های منتشر شده

پژوهشی جدید: هنگام تماس تصویری اتفاق عجیبی برای مغز می‌افتد

ثبت بازخورد

  • دیجیاتو
  • علمی
  • سلامت

مغز در هنگام تماس تصویری علمی پژوهشی جدید: هنگام تماس تصویری اتفاق عجیبی برای مغز می‌افتد

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که بسیاری از فعالیت‌های طبیعی مغز و چشم در مکالمات حضوری در تماس‌های تصویری کمتر هستند.

رضا زارع‌پور نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۱۲ آبان ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

تازه‌های تکنولوژی
  • هرآنچه باید درباره اسنپدراگون ۸ نسل ۳، تراشه پرچمدار جدید کوالکام بدانید ۵ ساعت قبل
  • اپل در سال ۲۰۱۳ اندروید را یک «دستگاه ردیابی عظیم» توصیف کرده بود ۶ ساعت قبل
  • روزیاتو: ۱۵ فیلم جنگی برتر سینما در مورد جنگ جهانی اول؛ از Sergeant York تا The Trench ۸ ساعت قبل
  • مایکروسافت پس از حملات بزرگ چند سال گذشته، در حال بازنگری امنیت نرم افزار خود است ۸ ساعت قبل
  • شرکت xAI ایلان ماسک اولین مدل هوش مصنوعی خود را فردا ارائه می‌کند ۹ ساعت قبل
ویدئوی مرتبط

آیا وقتی هنگام خداحافظی در زوم دست تکان می‌دهید، دچار احساس عجیبی نمی‌شوید؟ چنین چیزی احتمالاً به این دلیل است که مغز شما مکالمات زوم یا تماس تصویری در پلتفرم‌های دیگر را مانند مکالمات واقعی پردازش نمی‌کند. این درحالی است که ما در تماس‌های تصویری با انسان‌های واقعی صحبت می‌کنیم.

این نتیجه پژوهش جدیدی در دانشگاه ییل است که تأکید می‌کند ارتباطات حضوری چه نقش مهمی در چگونگی برخورد طبیعی ما با افراد دیگر دارد. پژوهشگران این مطالعه می‌گویند سیستم‌های اجتماعی مغز انسان در تماس‌های حضوری بسیار فعال‌تر از تماس‌های تصویری هستند.

اکثر پژوهش‌های گذشته برای بررسی فعالیت اعصاب و مغز هنگام تعاملات اجتماعی شامل یک فرد بودند، نه یک جفت انسان. پژوهشگران ییل در یک مطالعه نوآورانه به مقایسه تعامل دو انسان با یکدیگر در زمان واقعی پرداختند.

۲۸ فرد بالغ سالم بدون مشکلات بینایی و از گروه‌های سنی، جنسیتی و قومی متفاوت در این آزمایش حضور داشتند. پژوهشگران از تکنیک‌های طیف‌نگاری کارکردی فروسرخ نزدیک (fNIRS)، نوارمغزی و ردیاب‌های چشم برای ثبت دقیق فعالیت مغز و چشم‌ها هنگام صحبت استفاده کردند.

آن‌ها سپس نتایج را برای مکالمه‌های حضوری و تماس‌های تصویری در پلتفرم زوم با یکدیگر مقایسه کردند. جفت‌ها و وظایفی که افراد باید در هر مکالمه انجام می‌دادند ثابت بودند تا عوامل اجتماعی نظیر جهت‌گیری‌ها و آشنایی‌ها تأثیری در نتایج نداشته باشند.

ارتباط چشمی در تماس تصویری
پلتفرم‌های تماس تصویری، با وجود تمام پیشرفت‌ها، امکان برقراری تماس چشمی را به کاربران نمی‌دهند. پژوهشگران می‌گویند این عامل اصلی کاهش فعالیت‌های پویا و طبیعی چشم و مغز هنگام معاشرت در این تماس‌هاست.

مغز در تماس حضوری و تماس تصویری

مکالمات چهره به چهره در مقایسه با تماس‌های زوم فعالیت بیشتری در سیگنال‌های ناحیه مهمی به‌نام لوب آهیانه‌ای داشتند. همچنین در تماس‌های تصویری فعالیت مغزی دارای امواج تتا بودند. امواج تتا با پردازش بهتر صورت‌ها پیوند دارند. فعالیت در نواحی مرتبط با پردازش‌های احساسی و درک فضا نیز در مکالمات حضوری بیشتر بود.

ردیابی چشم نشان داد که مدت‌زمان ارتباط چشمی در تماس‌های حضوری بیشتر بود. قطر مردمک چشم عموماً در مکالمات چهره به چهره بالاتر بود. این نشان می‌دهد که این مکالمات احساسات بیشتری را در فرد برمی‌انگیزند.

در مکالمات چهره به چهره، اسکن‌های مغزی جفت‌ها از لحاظ فعالیت نورون‌ها هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشتند. پژوهشگران می‌گویند این نشان می‌دهد که تبادل مشترک سرنخ‌های اجتماعی در این نوع مکالمه بیشتر است.

درمجموع، تعاملات مغزی پویا و طبیعی موجود در مکالمات حضوری در تماس‌های تصویری کمتر یا حتی غایب هستند. این می‌تواند به تفاوت‌ها در تماشای فرد مقابل وابسته باشد. این تفاوت‌ها احتمالاً ناشی از محدودیت‌های تکنولوژیکی تماس‌های زوم هستند.

حتی با وجود دوربین‌های بسیار باکیفیت امروزی، برقراری تماس چشمی همچنان دشوار یا حتی غیرممکن است. در بسیاری از برنامه‌ها، ما باید برای تماشای صورت مخاطب خود به پایین نگاه کنیم، درنتیجه، برای مخاطب این‌طور به‌نظر می‌رسد که به چشمان او نگاه نمی‌کنیم.

تعاملات اجتماعی بسیار مهم هستند. مغز ما انسان‌ها به‌عنوان موجوداتی اجتماعی به‌گونه‌ای تکامل پیدا کرده است که سرنخ‌های پویا را در صورت افرادی که به‌طور روزمره با آن‌ها در تماس هستیم درک کند. پلتفرم‌های تماس تصویری از این لحاظ سیستم‌هایی اجتماعی با کمبودهایی فراوان نسبت به شرایط واقعی هستند.

مغز

مقالات و اخبار مرتبط
  • دانشمندان نقشه‌ای بسیار دقیق از مغز انسان تهیه کردند
  • بافت‌های چاپ سه‌بعدی‌شده ممکن است آسیب‌های مغزی را ترمیم کنند
  • بیومتریک مغز به شناسایی ضربه‌های ورزشی کمک می‌کند
  • مطالعه جدید: عروس دریایی با اینکه مغز ندارد، می‌تواند از گذشته درس بگیرد
  • شواهد جدید نشان می‌دهد بیماران بعد از ایست قلبی تجربه مرگ را به یاد می‌آورند
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی

پیشنهادهای دیجیاتو

  • مطالعه جدید: زنان دانشجوی کامپیوتر نمرات بهتری می‌گیرند اما مسیر شغلی متفاوتی را طی می‌کنند
  • از کسب‌وکارهای کوچک تا بزرگ: تاثیر شماره‌های مجازی در تجارت الکترونیک
  • اختصاصی: نوکیا در ایران به دلیل مونتاژ بدون مجوز موبایل‌هایش شکایت کرد
  • اپل روزانه میلیون‌ها دلار برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی هزینه می‌کند
ورود به حساب کاربری

فرم ورود به حساب کاربری دیجیاتو

ساخت حساب کاربری

فرم ثبت نام در دیجیاتو

فراموشی رمز عبور

صفحه فراموشی کلمه عبور در دیجیاتو

مطلب پیشنهادی

چین یک کاوشگر را برای نمونه‌برداری از نیمه دورتر ماه به فضا پرتاب کرد

ثبت بازخورد دیجیاتو نجوم و فضا علمی نجوم و فضا چین یک کاوشگر را برای نمونه‌برداری از نیمه دورتر ماه به فضا پرتاب کرد فضاپیمای چانگ‌او-۶ یکی از اولین قدم‌های در تحقق برنامه بلندپروازانه چین در فضا و رقابت با برنامه فضایی آمریکا است. نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۷:۰۰ در دیجیاتو ثبت‌نام کنید جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. عضویت در دیجیاتو تازه‌های تکنولوژی اپل تأیید کرد؛ استفاده از استورهای جایگزین در iPadOS به‌زودی برای اتحادیه اروپا در دسترس قرار می‌گیرد 1 ساعت قبل ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.